Genel Bilgi
Kod | HMS477 |
Ad | Dezavantajlı gruplar ve Hemşirelik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toplumdaki gebe, engelli, mülteci, çocuk ve yaşlılardan oluşan hasta bireylerin hemşirelik bakım ihtiyaçlarının öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Toplumdaki gebe, engelli, mülteci, çocuk ve yaşlılardan oluşan hasta bireylerin hemşirelik bakımı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İştar Işıklı E. (2018). Dezavantajlı Gruplar Üzerinde Araştırmalar. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Notlar
- Serdar M. (Ed.) (2020). Dezavantajlı gruplar ve Sosyal Hizmet El Kitabı. Grafiker Yayınları. - Yalçın H. (Ed.) (2021). Dezvanatajlı çoçuklar. KTO Karatay Üniversitesi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal yaşamda dezavantajlı konumda olan bireyleri sıralar |
ÖÇ02 | Dezavantajlı gruptaki breylerin hassas durumlarını açıklar |
ÖÇ03 | Dezavantajlı bireylerin hassas durumlarına özgü hemşirelik gereksinimlerini belirler |
ÖÇ04 | Dezavantajlı bireylerin özel gereksinimleri doğrultusunda eğitim verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, tanışma, ders araçları ve bilgi kaynaklarının tanıtımı | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Dezavantajlı grupların tanımlanması | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Diyabetli bireylere yaklaşım | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Fiziksel engellilere yaklaşım | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İşitme ve konuşma engellilerde hemşirelik yaklaşımı | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşitme ve konuşma engellilerde hemşirelik yaklaşımı II | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Görme engellilerde hemşirelik yaklaşımı | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Rapor sunumu | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Obez hastalarda hemşirelik yaklaşımı | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Obez hastalarda hemşirelik yaklaşımı II | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | HIV/AIDS hastalarına yaklaşım | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Günübirlik cerrahide hemşirelik yaklaşımı | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Etnik ve dini azınlıklara yaklaşım | Anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Proje yazımı | Amaçların belirlenmesi, ekip planlaması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Etkinlik planlama | İçerik planlaması, Risk değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |