HML339 Hemşirelikte Yönetim

10 AKTS - 2-10 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML339
Ad Hemşirelikte Yönetim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-10 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Osman BİLGİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkelerin bilincinde, Hemşirelik hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hemşirelik hizmeti sunacak, yönetici olabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında, yönetim kavram ve kuramları, yönetim süreci (veri toplama, planlama, örgütleme, yöneltme ve kontrol), hemşirelik hizmetlerinde yönetim, hemşirelik organizasyon şeması oluşturma, hemşirelik iş analizi yapma ve hemşirelik iş tanımları hazırlama, hemşire insan gücü planlaması yapma, hasta bakımının organizasyonu, serviste hemşirelik hizmetinin/ bakımın performansını izleme, hemşire personelin performansını değerlendirme konuları işlenmektedir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.

Notlar

2. Eren, E. (2008). Yönetim ve Organizasyon (8. Baskı). İstanbul: Beta Basım. 3. Gürüz, D., Gürel, E. (2006). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayınları. 4. Uyer, G., Kocaman, G. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, (2016). 6. Yeşil A.; Örgütlerde Değişimin Önemi Ve Değişim Yönetimi Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme: Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi 2018, Cilt 4, Sayı 5. Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yönetim teorilerini açıklar.
ÖÇ02 Organizasyon ilkelerini tanımlar.
ÖÇ03 Hemşirelik hizmetleri ile ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir.
ÖÇ04 Hemşirelik hizmetlerindeki yönetsel sorunları tanımlar.
ÖÇ05 Sorun çözme ve karar verme sürecini açıklar.
ÖÇ06 Hemşirelik bakım sunum yöntemlerini sıralar
ÖÇ07 Hastane ve sağlık hizmetlerinin özelliklerini açıklar
ÖÇ08 Hemşire insangücü planlaması yapar.
ÖÇ09 Ulusal ve Uluslararası mesleki örgütleri tanır.
ÖÇ10 Değişim sürecinin aşamalarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin ve kaynakların tanıtımı, uygulama esaslarının paylaşılması dersi farklı kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yönetimin Fonksiyonları, Yönetim Teorileri, Çağdaş Yönetim Teknikleri konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Yönetici Hemşirede olması gereken yönetim becerileri konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hemşirelik Hizmetleri ile ilgili Yasa ve Yönetmelikler konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hemşirelik bakım sunum yöntemleri konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi Ulusal ve Uluslararası Hemşirelik Örgütleri konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sorun Çözme ve Karar Verme konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hemşirelik hizmetlerinde zaman yönetimi konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Değişim, Hemşirelikte Değişimi Yönetme Süreci,(inovasyon) konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hemşirelik Hizmetlerinde Performans Değerlendirmesi konuyu değişik kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hemşire İnsangücü Planlama konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Etkili İletişim Yöntemleri, Motivasyon ve İş Doyumu konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hemşirelik Hizmetlerinde Liderlik ve kariyer yönetimi konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hemşirelikte Stres, Kriz ve çatışma yönetimi konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 12 168
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 3 42
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 246
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,84
AKTS 10 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.11.2024 03:52