ILT121 Dilbilime Giriş

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT121
Ad Dilbilime Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı; dilbilimin konusu, tarihi, terminolojisi, kapsamı, sınırlılıkları, yöntemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi ve alt dalları hakkında farkındalık kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Dilbilimin konusu, tarihi, terminolojisi, kapsamı, sınırlılıkları, yöntemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi ve alt dalları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Kıran, Z. ve Kıran, A. (2023). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin.

Notlar

Aksan, D. (2000) Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok boyutlu bir olgu olan dili tanımlar.
ÖÇ02 Dilin özelliklerini ve işlevlerini açıklar.
ÖÇ03 Geçmişten günümüze dil incelemelerinin tarihini yorumlar.
ÖÇ04 Dilbilimin konusunu ve inceleme alanını belirler.
ÖÇ05 Dilbilimin yöntemini örneklendirir.
ÖÇ06 Yapısal dilbilim ile işlevsel dilbilim paradigmalarının temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Dilbilimin alt dallarını tanımlar.
ÖÇ08 Dilbilimin temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ09 Göstergebilimin uğraş alanlarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil, dil-kültür ilişkisi ve dil-düşünce ilişkisi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Dilin temel özellikleri ve dilin işlevleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dil incelemelerinin tarihi ve dilbilimin doğuşu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Dilbilimin konusu ve dilbilimin çalışma alanları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bilimsel bilginin özellikleri ve dilbilimin temel yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Yapısal dilbilim ve işlevsel dilbilim paradigmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Dilbilimin disiplinlerarası doğası ve dilbilimin alt dalları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dilbilimin temel kavramları (edinim ve öğrenme; dil ve söz; gösteren, gösterilen ve gösterge) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Altı Şapka
10 Göstergebilimin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Metindilbilimin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
12 Söylem çözümlemesinin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
13 Edimbilimin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Anlambilimin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Sözbilimin ve toplumdilbilimin çalışma alanları ve temel kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
16 Yarı Yıl Sonu Sınavları Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 03:24