Genel Bilgi
Kod | ILT121 |
Ad | Dilbilime Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; dilbilimin konusu, tarihi, terminolojisi, kapsamı, sınırlılıkları, yöntemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi ve alt dalları hakkında farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Dilbilimin konusu, tarihi, terminolojisi, kapsamı, sınırlılıkları, yöntemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi ve alt dalları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kıran, Z. ve Kıran, A. (2023). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin.
Notlar
Aksan, D. (2000) Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok boyutlu bir olgu olan dili tanımlar. |
ÖÇ02 | Dilin özelliklerini ve işlevlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Geçmişten günümüze dil incelemelerinin tarihini yorumlar. |
ÖÇ04 | Dilbilimin konusunu ve inceleme alanını belirler. |
ÖÇ05 | Dilbilimin yöntemini örneklendirir. |
ÖÇ06 | Yapısal dilbilim ile işlevsel dilbilim paradigmalarının temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Dilbilimin alt dallarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Dilbilimin temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Göstergebilimin uğraş alanlarını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dil, dil-kültür ilişkisi ve dil-düşünce ilişkisi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Dilin temel özellikleri ve dilin işlevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dil incelemelerinin tarihi ve dilbilimin doğuşu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dilbilimin konusu ve dilbilimin çalışma alanları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel bilginin özellikleri ve dilbilimin temel yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yapısal dilbilim ve işlevsel dilbilim paradigmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dilbilimin disiplinlerarası doğası ve dilbilimin alt dalları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dilbilimin temel kavramları (edinim ve öğrenme; dil ve söz; gösteren, gösterilen ve gösterge) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Altı Şapka |
10 | Göstergebilimin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Metindilbilimin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Söylem çözümlemesinin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Edimbilimin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Anlambilimin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Sözbilimin ve toplumdilbilimin çalışma alanları ve temel kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarı Yıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |