Genel Bilgi
Kod | ILT102 |
Ad | Siyaset Bilimine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders politika biliminin politika, güç, otorite,devlet, hükümet, ideoloji, politik parti, parti sistemleri, demokrasi gibi temel kavramları öğretmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda iletişim çalışmaları ile bu kavramlar arasındaki ilişki değerlendirilir. Bu ders kişilerin günlük yaşamı ile siyasetin iç içe olduğunu öğrencilerin farkına varmasını sağlar.
Dersin İçeriği
Siyaset ve siyaset bilimi ile ilgili temel kavramlar dersin ana konusudur. Devlet işleri ve güç ilişkileri anlamında siyaset ayrı ayrı ele alınacaktır. Siyasal kavramlar, siyasal kurumlar ve siyasal düşünce akımları açıklanacak ve tartışmaya açılacaktır. Ders, modern ulus devletin gelişimini, klasik ve modern ideolojilerin temellerini, devletin politika yapıcı rolünü, devlet ve vatandaş arasındaki ilişkileri, demokratik ve demokratik olmayan hükümetleri ve hükümetlerin anayasal düzenlerini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Siyaset Bilimi, Derleyenler: Gökhan Atılgan ve E. Atilla Aytekin, Yordam Yayınları 2012 Siyasetin Temel Kavramları, Andrew Heywood, Çeviren: Hayrettin Özler, Adres Yayınları, 2015. Siyaset Bilimi, Cemil Oktay, Alfa Yayınları, 2024.
Notlar
Münci Kapani (2010) Politika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınevi Siyaset Bilimine Giriş, Ali Öztekin, Nobel Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Siyaset ve siyaset bilimi alanındaki temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Siyasal kurumların gelişimini değerlendirir. . |
ÖÇ03 | Politika ve iletişim arasında bağ kurar. |
ÖÇ04 | Siyaset ve iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ05 | Sosyo-politik bilincini geliştirmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir. |
ÖÇ06 | İletişim kavramına disiplinler arası bir perspektifle yaklaşırken iletişim Bilimleri ile siyaset bilimi alanından gelen bilgileri sentezler.. |
ÖÇ07 | Toplum, iletişim ve siyaset alanında yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır. . |
ÖÇ08 | Yerel, ulusal ve uluslararası politik olayları izler ve eleştirel bir bakışla yorumlar. |
ÖÇ09 | Çeşitli sosyal ve politik etkinliklerle ilgili bilinçlenir.Demokrasi biçimleri hakkında bilgi edinerek, demokrasi ve katılım konusunda bilincini geliştirir. |
ÖÇ10 | Sosyal ve politik alanlarda kendini sürekli geliştirir. Siyaset konusunda edindiği bilgiler eşliğinde yurttaşlık bilincini geliştirerek insan ve yurttaş haklarına duyarlı bir yurttaş bilinci edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve siyasetin farklı anlamları üzerinde durma | Sunuş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Politika Biliminin gelişimi, konusu, bilimsel hale gelişi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Devlet nedir | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İktidar kavramı, siyaset bilimi içindeki yeri, Otorite ve egemenlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İktidar ve egemenlik ilişkisi, egemenliğin anlamları | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Siyasal İktidarın meşruluk temeli, meşruluk teorileri | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal tabakalaşma ve siyasal iktidar | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Kitabı Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yöneten ve yönetilenler ayrımı, seçkinler ve kitleler | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | siyasal katılma | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kamuoyu ve kamuoyunun oluşması | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Politikanın araçları; siyasal partiler, | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Siyasal partilerin tipolojisi | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Parti sistemleri | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Baskı grupları, baskı gruplarının tipleri, etkileri ve yönlendirmeleri | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabı ve Yardımcı Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kitabı ve Yardımcı Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |