Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P174 |
Ad | Yapı Materyali |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzaj yapılarında kullanılan doğal ve yapay materyallerin niteliğini, kullanım alanlarını, kullanım şeklini ve yapı materyallerinin kullanım performanslarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ahşap Malzeme, Doğal Taş, Kil ve türevleri ile elde edilen peyzaj konstrüksiyon materyalleri, Agregalar, Harç, Bağlantı malzemeleri, Beton (beton çeşitleri ve özellikleri), Yalıtım malzemeleri, Koruyucu malzemeler, Metaller, Camlar, Borular, Zemin kaplama malzemeleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Uzun, G., 1996, Yapı Materyali, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No 148, Ders Kitapları Yayın No 49 Adana
Notlar
Ders notları ve açık erişim ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Peyzaj yapılarında kullanılan doğal materyalleri sıralar. |
ÖÇ02 | Peyzaj yapılarında kullanılan doğal materyallerin kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Doğal materyallerin kullanım şeklini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Peyzaj yapılarında kullanılan yapay materyalleri listeler. |
ÖÇ05 | Peyzaj yapılarında kullanılan yapay materyallerin kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Yapay materyallerin kullanım şeklini anlatır. |
ÖÇ07 | Yapı materyallerinin kullanım performanslarını açıklar. |
ÖÇ08 | Ahşap Malzeme, Doğal Taş, Kil ve türevleri ile elde edilen peyzaj konstrüksiyon materyalleri sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ahşap malzeme ile ilgili genel bilgi ve tanımlar. Ahşap kaynağı ağaçların sınıflandırılması. Ahşabın sınıflandırılması ve özelliklerine ilişkin bilgi verilmesi. İşlenmiş ahşabın normlarının (direk, kalas, kadron, kiriş, lata, tahta, kapak tahtası) anlatımı | Paylaşılan ders notlarını incelenmesi,ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Doğal taşın sertlik, renk, mukavemet özellikleri ile ilgili bilgilerin verilmesi. Taşların işlenmesinde kullanılan aletlerin tanıtılması. Taş yonu işçiliği ile elde edilen taş malzeme adları | Paylaşılan ders notlarını incelenmesi,ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Kil ve türevleri ile elde edilen peyzaj konstrüksiyon materyallerinin tanıtımı. Tuğla, karo fayans, karo seramik ve kiremite ilişkin malzeme ve kullanım alanı bilgilerinin verilmesi. | Paylaşılan ders notlarını incelenmesi,ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Agregalar: Agregatların elde ediliş biçimleri. Agregaların sınıflanması ve kullanımı | Paylaşılan ders notlarını incelenmesi,ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Bağlayıcı Malzemeler: Peyzaj Mimarlığında en çok bağlayıcı olarak kullanılan çimento, kireç ve alçının hazırlanması, kullanımı. | 4Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Harçlar | 5Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Betonun tanımlanması, beton çeşitleri ve özellikleri. Betondan elde edilen yapı materyallerinin tanıtımı | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metaller: Peyzaj donatılarında kullanılan demir ve çelik malzemelerin tanıtılması | 6Paylaşılan ders notlarını incelenmesi, ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yalıtım malzemeleri, peyzaj donatı elemanlarının izolasyonunda kullanılan ısı ve su geçirmez malzemeler | 7Paylaşılan ders notlarını incelenmesi, ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Koruyucu Malzemeler | 8Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Camlar: camın elde edilmesi ve kalitesine göre sınıflandırılması bilgisi. Cam mozaik malzemesinin tanıtılması ve peyzajda kullanım alanlarına ilişkin bilgilerin verilmesi | 9Paylaşılan ders notlarını incelenmesi, ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Borular: Çelik, PVC, PE borular, vanalar ve eklerin anlatılması | 10Paylaşılan ders notlarını incelenmesi, ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Zemin Kaplama Malzemeleri | 11Paylaşılan ders notlarını incelenmesi, ilgili malzemeyi yerinde bulma ve öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Peyzajda kullanılan malzemelerin uygulama örnekleri | 12Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Ödev | 30 | 12 |
2. Ödev | 20 | 8 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |