Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P262 |
Ad | Ölçmeye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BURÇAK KAPUR
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Basit ve gelişmiş ölçme aletlerini kullanarak yeryüzü üzerindeki arazi parçalarının biçim ve büyüklüklerinin ölçmek; plan ve haritalarını çizmek; enine ve boyuna profil hatlarını çıkarmak, kazı ve dolgu hesaplamalarını yapmak.
Dersin İçeriği
Basit ölçme aletleri ile yapılan yatay ölçmeler, dik inme-çıkma aletleri, küçük arazi parçalarının ölçüm yöntemleri (üçgenlere ayırma, cross yöntemi) plan çizimi, alan hesapları, aplikasyon, nivelman; nivelman işlerinde kullanılacak aletler, yatay mesafe ve yatay açı okumaları, yükseklik okumaları, profil ve yüzey nivelmanı, ölçmelerin kağıt üzerine geçirilmesi, plan üzerinden alan ölçmeleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
ÖLÇME BİLGİSİ-I Atatürk Üniversitesi Yayınları No:832 Ziraat Fakültesi Yayınları No:327 Ders Kitapları Serisi No:75
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arazi ölçme araçlarının kurulum ve ayarı işlemlerini uygular. |
ÖÇ02 | Arazi parçalarının alanlarının hesaplar. |
ÖÇ03 | Arazide yapılan ölçmelerden faydalanarak kazı dolgunun, alan ve hacim hesaplar. |
ÖÇ04 | Elde edilen ölçme sonuçlarından yararlanarak arazi profil çıkarma işlemini uygular. |
ÖÇ05 | Temel kazı hesaplarını ve maliyetini hesaplar. |
ÖÇ06 | Verilen bir güzergahın uzunluğunu farklı aletlerle ölçer. |
ÖÇ07 | Mühendislik konusu olan problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ile bu amaca uygun yöntemler ve teknikleri sıralar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçme Bilgisi tanım, kapsamı,tarihçesi | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Ölçme Bilgisinde kullanılan birimler ve ölçek | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Basit ölçme aletleri: Jalonlar ve jalonlarla yapılan işlemler. | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Uzunlukların ölçülmesi | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Alanların ölçülmesi. Çizilmiş planlar üzerinde alanların ölçülmesi. | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Yüksekliklerin ölçülmesi, Düşey mesafelerin ölçülmesi. Nivelman aletleri (Nivo) ve miraların kullanımı ve okumaları. | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Nokta nivelmanı | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Profil çizimi, kazı dolgu hesapları | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Yüzey nivelmanı | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Eşyükselti eğrilerinin çizimi. | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Arazi Tesviyesi | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Enine Boyuna Nivelman | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Arazi uygulamaları 1 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Arazi uygulamaları 2 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |