Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P357 |
Ad | Ağaçlandırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Nermin Merve YALÇINKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağaçlar ve ağaçlandırma ile ile ilgili temel bilgileri anlayarak, ağaçlandırmanın nitelikleri ve gerekliliği hakkında açıklama yapar. Bunun yanı sıra ağaç dikimine ve ağaçlandırmaya ilişkin uygulama faaliyetlerini yürütür.
Dersin İçeriği
Ağaçların tanımı ve önemi, Ağaçların ve ormanların insan yaşamındaki yeri, Dünya ve ülkemizde ağaçlandırmanın tarihçesi, Türkiye'deki orman varlığı, Ülkemizde ağaçlandırma ile ilgili kurumlar, ağaçların işlevler, ağaçlandırmada etkili çevresel faktörler, bitki tür ve fidan seçimi, dikim alanı hazırlığı, dikim, bakım
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Söğüt, Z., 2020. Ağaçlandırma Dersi Basılmamış Ders notları. Tarım ve Orman Bakanlığı, Orman Genel Müdürlüğü kurumsal internet sitesi
Notlar
Ağaçlar ve ağaçlandırma ile ilgili tüm kitaplar, yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağaçların önemini kavrayarak tanımlama yapar. |
ÖÇ02 | Ağaçların ve ormanların insan yaşamındaki yerini fonksiyonel boyutta açıklar. |
ÖÇ03 | Ağaçlandırmanın tarihçesini Türkiye ve Dünya ölçeğinde anlatır. |
ÖÇ04 | Ülkemizde ağaçlandırma ile ilgili kurumları listeleyerek görevleri hakkında bilgi verir. |
ÖÇ05 | Değişen dünya koşullarında ağaçlandırmanın yararlarını yorumlar |
ÖÇ06 | Çeşitli çevresel sorunlara karşı ağaçlandırma hakkında yorum yapar |
ÖÇ07 | Ağaçların işlevleri hakkında sınıflama yapar. |
ÖÇ08 | Ağaçlandırmada etkili çevresel faktörleri listeleyerek açıklar. |
ÖÇ09 | Yetişme ortamına göre bitki tür ve fidan seçimine karar verir. |
ÖÇ10 | Dikim alanı hazırlığını yaparak dikim sürecini yürütür. |
ÖÇ11 | Bakım çalışmasını, gerekli aşamaları gözeterek yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, tarihçe, günümüzdeki ormanlar ve ağaçlandırmalar | Ders bilgi paketini inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Bir ağacın ekosistemdeki yeri, ağaçların ve ormanların yararları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ağaçların ve ormanların yararları, Türkiye'de orman kayıplarının nedenleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-2 | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
4 | Ağaçlandırmada etkili çevresel faktörler; kentlerde ağaç ölümlerinin nedenleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-3 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
5 | Ağaçlandırmada etkili çevresel koşullar; alanın fiziksel nitelikleri (topoğrafya, eğim, bakı, enlem, boylam, denizden uzaklık ve yükseklik) | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ağaçlandırmada etkili çevresel koşullar; iklim (sıcaklık, ışık, nemlilik ve yağış, rüzgar, vd) | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ağaçlandırmada etkili çevresel koşullar: Toprak, Flora ve Fauna, hidroloji | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağaçlandırmada etkili çevresel koşullar: alan kullanımı ve altyapı olanakları, mülkiyet, kirlilikler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Alan hazırlığı ve dikim (topoğrafyanın uygun hale getirilmesi, toprak ıslahı, dikim çukurlarının açılması) | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-8 | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Kentsel alanlarda ağaç dikim alanlarında alınması gereken önlemler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dikim aralıklarını etkileyen faktörler (çevre koşulları, topoğrafya, alan büyüklüğü, amaç), dikim (zaman, çevresel koşullar, bitki, toprak), dikimde dikkat edilecek hususlar | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitki türü seçimi, etkili hususlar; fiziksel özellikleri, orijini, çevresel istekleri, ekonomik değeri, istilacılığı, çevresel katkıları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitki tür seçimi, fidan özellikleri, budama, koruma önlemleri, bakım (sulama, gübreleme, toprak işleme, vd) | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-12 | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım |
15 | Büyük fidan söküm, taşıma ve dikimi, örnekler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-13 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı-1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Sınav hazırlığı-2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |