Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P354 |
Ad | Peyzaj Planlamada Uzaktan Algılama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, peyzaj planlama çalışmalarında kullanılabilecek uzaktan algılama enstrümanlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Dersin sonunda, öğrencinin uzaktan algılamanın temel prensiplerini kavrayarak vejetasyon, toprak, su kaynakları ve atmosfer analizine yönelik uygulamaları değerlendirebilmesi; ayrıca günümüzde ve yakın gelecekte kullanıma girecek platformları ve algılayıcıları tanımlayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Arazi kullanımı ve örtüsünün tanımı, bu bilgilerin önemi ve kullanım alanları, uzaktan algılama ile arazi sınıflama ve avantajları, kullanılan sınıflama teknikleri, algoritmalar ve uzaktan algılamanın temel öğelerinden (yansıma, yersel çözünürlük ve zaman) arazi sınıflamada optimum düzeyde yararlanma
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Dersin sorumlusu tarafından hazırlanan ders notları.
Notlar
Ders ile ilgili bulunan yerli ve yabancı kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntü analizi süreçlerini hatırlar ve açıklar. |
ÖÇ02 | Uzaktan algılama platformlarını sıralar ve kullanır. |
ÖÇ03 | Görüntü ön işleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ04 | Arazi örtüsü/kullanımı haritalama işlemini gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Değişim analizini yapar ve sonuçlarını yorumlar. |
ÖÇ06 | Veri dönüşümleri ve uzaktan algılama indislerini uygular. |
ÖÇ07 | Görüntü yorumlama tekniklerini geliştirir. |
ÖÇ08 | Uzaktan algılanmış verileri kullanarak analiz süreçleri tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan algılamanın tanımı, elektromanyetik enerji | Konu ile ilgili tüm kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Uydu özellikler, görüntü çözünürlükleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Çok bantlı algılayıcılar, meteoroloji ve okyanus uygulamalarında kullanılan veriler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Peyzaj planlamada kullanılan algılayıcılar ve platformlar | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Görüntü yorumlama ve analizi, | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Görsel görüntüyorumlama | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Görüntü işleme ve analizi: ön-işleme, görüntü zenginleştirme | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | VİZE SINAVI | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Görüntü sınıflaması uygulaması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Görüntü sınıflaması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Değişim analizleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Değişim analiz teknikleri uygulaması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Veri entegrasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İndeksler ve dönüşümler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Laboratuvar uygulaması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yıl Sonu Sınavı | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl Sonu Sınavı ve değerlendirme | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |