PM497 Çevresel İzleme ve Değerlendirme

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod PM497
Ad Çevresel İzleme ve Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAKAN ALPHAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Peyzajlarda meydana gelen değişimlerin belirlenmesinde ve değişimlere ilişkin gelecek kestirimlerinin üretilmesinde kullanılan yöntemleri kavraması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çevresel izleme nedir, Çevresel izleme gereksinimi ve çevresel izlemenin bileşenleri. Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler ve izleme: izlemenin zaman ve yer bileşenleri, İzlemenin sıklığı ve çalışma ölçeğini belirleyen faktörler. Değişim tespiti: Kullanılacak uydu veri setleri, dönüştürülmüş-yeniden üretilmiş veriler ve yardımcı veriler ile değişim tespiti yöntemlerinin seçilmesi. Veri setlerinin değişim tespitine hazırlanması: Veri ön işleme, coğrafi ve radyometrik düzeltmeler. Hangi işlem ne zaman ve ne düzeyde gerekli. İki ve çok zamanlı sayısal değişim tespiti yöntemleri: yaygın ve az kullanılan yöntemler. Sınıflama öncesi değişim tespiti ve sınıflama sonrası karşılaştırma. İkili karşılaştırmalar ve kompozit veri setlerinden değişim bilgisinin üretilmesi. Değişim tespiti yöntemlerinin genel değerlendirmesi: avantajlar ve kısıtlar. Değişimin yersel dağılımı, büyüklüğü ve ölçeği (alansal ve oransal değişim). Çapraz sıralama ve tematik değişim alanları. Değişim eğilimleri ve gelecek kestirimleri: Modelleme ve hücresel özişlemeye temel yaklaşım. Kestirim modelleri (UrbanSim, SLEUTH ve Markov Chain).

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haftalık olarak örencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları.

Notlar

Wiersma, B (Ed.). 2004. Environmental Monitoring (1st Edition). CRC Press, 792 p.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Peyzaj düzeyindeki çevresel izlemenin kapsamı saptar.
ÖÇ02 Sayısal ve analog değişim tespiti yöntemlerini özelliklerini sıralar
ÖÇ03 Gelecek kestirimleri üretmede kullanılan yöntemleri sıralar.
ÖÇ04 Uygun veri seti, yöntem ve işlem sıraları seçerek bir izleme projesi kurgular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çevresel izleme nedir. Çevresel izleme gereksinimi ve çevresel izlemenin bileşenleri. Mikro proje konu ve gruplarının ve çalışma takviminin belirlenmesi Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler ve izleme: izlemenin zaman ve yer bileşenleri, İzlemenin sıklığı ve çalışma ölçeğini belirleyen faktörler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Değişim tespiti: Kullanılacak uydu veri setleri, dönüştürülmüş-yeniden üretilmiş veriler ve yardımcı veriler ile değişim tespiti yöntemlerinin seçilmesi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Veri setlerinin değişim tespitine hazırlanması: Veri ön işleme, coğrafi ve radyometrik düzeltmeler. Hangi işlem ne zaman ve ne düzeyde gerekli. Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İki ve çok zamanlı sayısal değişim tespiti yöntemleri: yaygın ve az kullanılan yöntemler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sınıflama öncesi değişim tespiti ve sınıflama sonrası karşılaştırma Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İkili karşılaştırmalar ve kompozit veri setlerinden değişim bilgisinin üretilmesi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Değişimin yersel dağılımı, büyüklüğü ve ölçeği (alansal ve oransal değişim). Çapraz sıralama ve tematik değişim alanları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Değişimin yersel dağılımı, büyüklüğü ve ölçeği (alansal ve oransal değişim). Çapraz sıralama ve tematik değişim alanları (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Değişim eğilimleri ve gelecek kestirimleri: Modelleme ve hücresel özişlemeye temel yaklaşım Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kestirim modelleri (UrbanSim, SLEUTH ve Markov Chain) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarının tanınması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma (devamı) İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarının tanınması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Mikro Projelerin Sunumu Proje sunum materyallerinin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 11:23