Genel Bilgi
Kod | BED549 |
Ad | Sosyolojik Açıdan Spor |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyolojinin genel tanım ve anlamlarından hareket ederek, spor sosyolojisinin tanım ve anlamlarını, spor ile toplum ilişkilerini, sporun toplum üzerindeki etkisini,Toplum katmanlarının spora bakış açılarını, sosyal statünün oluşmasındaki rolünü, toplumsal değişimlerdeki etkisini ve yarattığı sosyal hareketliliği öğretmektir.
Dersin İçeriği
Sosyolojinin genel tanım ve anlamlarından hareket ederek, spor sosyolojisinin tanım ve anlamlarını, spor ile toplum ilişkilerini, sporun toplum üzerindeki etkisini,Toplum katmanlarının spora bakış açılarını, sosyal statünün oluşmasındaki rolünü, toplumsal değişimlerdeki etkisini ve yarattığı sosyal hareketliliği öğretmektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
TOLAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998
Notlar
LAN, Barlas.; Toplum Bilimine Giriş. Savaş Yayınevi, Ankara-1983. ERKAL,Mustafa.E.; Sosyolojik Açıdan Spor. Milli Eğitim Basımevi, Ankara-1986. ARMAĞAN, İ.; Sporun Toplumbilimsel Temelleri. E.Ü.B.E.S.Y.O. Yayın No:4, İzmir-1981. ÖZTÜRK KUTER, Füsun.; Toplumsal Boyutları İle Spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara-1998
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Grup ve dinamiklerini tanımlar |
ÖÇ02 | Öğrenci Grup dinamiğinin geliştirilmesi ve liderlikle ilgili çalışmaları kavrar |
ÖÇ03 | Öğrenci spor ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi bilir. |
ÖÇ04 | Öğrenci toplumlarda spor olgusunu öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenci spor aile ve çevre ilişkisi üzerine bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Sosyal hareketlilik ve gençlik gurupları üzerindeki olumlu etkileri belirler.; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verileri analiz eder ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel mesleki bilgileri edinir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi, uygulamada kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelere uyar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplum ve Sosyolojinin Tanım ve anlamları. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyolojinin Temel Kavramları ve Sporla Bağdaşan- Ayrılan Yönleri. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyoloji ve Spor Sosyolojisinin İlgi Alanları. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Toplumsal Kontrol Mekanizmaları. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toplumsal Tabakalaşma,Toplumsal Grup Özellikleri. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Toplum Katmanlarında Spora Bakış Açıları. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sosyal Statüyü Kazanma Yolları ve Bunlardan Biri Olarak Spor. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Spor Sosyolojisi ve Sosyolojik Açıdan Spor. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sosyal Hareketlilik ve Spor | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Gençlik Gurupları ve Spor. | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Toplum Psikolojisi ve Sorunları. | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Toplumsal Değişime Sporun Katkısı. | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Toplumlarda Sosyal Hastalıklar ve Spora Yansımaları. | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Sporda Sosyal Güvenlik. | Lİteratur tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |