Genel Bilgi
Kod | BED537 |
Ad | Yorgunluk ve Atletik Performans |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SELCEN GÖKTÜRK KORKMAZ ERYILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sporcunun performans gelişimiyle ilgili süreci olumsuz yönde etkileyen unsurların incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yorgunluk çeşitleri ve toparlanma süreci, antrenmanların vücutta yarattığı katabolik etki, stres yanıtı ve uyumdan sorumlu mekanizmaların incelenmesi, sürantrenmanın nedenleri, teşhis edilmesi, kontrolü ve korunma yollarının değerlendirilmesidir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
KELLMANN, Michael. Enhancing recovery: Preventing underperformance in athletes. Human Kinetics, 2002. MCARDLE, William D.; KATCH, Frank I.; KATCH, Victor L. Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2006. ASTRAND PO, RODAHL K. DAHL HA, STROMME SB. Text book of work physiology. 4th ed, Champaign, IL: Human Kinetics, 2003. PLOWMAN, Sharon A.; SMITH, Denise L. Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. KRAEMER, William J.; FLECK, Steven J.; DESCHENES, Michael R. Exercise physiology: integrating theory and application. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. WILMORE, Jack H.; COSTILL, David L.; KENNEY, W. Larry. Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human kinetics, 2004.
Notlar
İnternet ve kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yorgunluğun fizyolojik temellerini bilir |
ÖÇ02 | Farklı tip egzersizlerden sonra toparlanma ve adaptasyon sürecini bilir |
ÖÇ03 | Sürantrene tablosunun ortaya çıkmasını tetikleyen unsurları bilir |
ÖÇ04 | Sürantrenmanın teşhis edilmesi, kontrolü ve korunma yollarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verileri analiz eder ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel mesleki bilgileri edinir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi, uygulamada kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelere uyar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Santral ve periferik yorgunluk | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Metabolik yorgunluk: Enerji kaynakları ve biyokimyasal süreçlerdeki değişimler | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yorgunlukta elektrolit değişiklikleri | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Metabolik olmayan yorgunluk: Egzersiz sonucu oluşan kas hasarının mekanizması ve yorgunluk etkisi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Farklı egzersiz tiplerinde yorgunluk oluşumu | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Egzersiz sonrası toparlanma süreci | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Antrenmanlarla yorgunluğa karşı gelişen adaptasyonlar: nöral, mekanik ve hücresel uyum, hücresel uyumdan sorumlu hormon ve sitokinler | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Sürantrenman (overtraning), overreaching, aşırı antrenman, tapering, süperkompanzasyon kavramları | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Antrenmanın stres etkisi, stres teorisi ve antrenmana uyarlanması, genel adaptasyon sendromu | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sürantrenmanın nedenleri ve teorik yaklaşımlar | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Otonom sinir sistemi, nöroendokrin sistemde meydana gelen değişiklikler | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bağışıklık sisteminde meydana gelen değişiklikler | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Glikojen, amino asit seviyesindeki değişimler | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyokimyasal kan bulgularının değerlendirilmesi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |