BSB614 Medya, Söylem ve İdeoloji

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BSB614
Ad Medya, Söylem ve İdeoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Söylem yaklaşım ve yöntemlerini tanıtmak ve uygulamasını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Medya metinlerindeki söylemlerin çözümleme metodolojisi farklı yaklaşımlar aracılığıyla açıklanacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Antaki, C., Billing, M.G., Edwards, D.and Potter, J.A., (2003) “Söylev Analizi, Analiz Yapmak Demektir: Altı Analitik Eksikliğin Etüdü”.

Notlar

Van Dijk, T. (2003). Critical discourse analysis. D.Schiffrin., D. Tannen, & E., H. Hamilton (Ed.), In The Handbook of Discourse Analysis. (352-372). Oxford: Blakwell Publishing. Wodak, R. & Meyer, M. (2002). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Söylem yaklaşım ve yöntemlerini öğrenecektir.
ÖÇ02 Öğrenci bu derste medya mesajlarındaki söylemleri farkedecektir.
ÖÇ03 Medya içeriklerindeki söylemleri çözümlemek için söylem analizini nasıl kullanacağını öğrenecektir
ÖÇ04 Söylem yaklaşımlarının sınırlarını öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. 5
PÖÇ02 Belirsiz Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. 4
PÖÇ03 Belirsiz Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır.
PÖÇ04 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır.
PÖÇ05 Belirsiz Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder.
PÖÇ06 Belirsiz Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. 4
PÖÇ07 Belirsiz Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. 3
PÖÇ08 Belirsiz Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir.
PÖÇ09 Belirsiz Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. 5
PÖÇ10 Belirsiz Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir.
PÖÇ11 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir.
PÖÇ12 Belirsiz Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Söylem nedir, Nasıl açıklanır, Derse genel giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Söylem ve ideoloji kavram ve yaklaşımlar Purvis, T. & Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji... . Moment Dergi , Çağın Ruhu ve Karşı-Hegemonya , 9-36 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Eleştirel söylem yaklaşımı-genel değerlendirme ELPEZE ERGEÇ, N., (2010). Medya ve Söylem . Ankara: Pegem Yayınevi. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/080415b0-f907-41e2-99b3-1384f75796e0/medya-ve-soylem Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Post-yapısal söylem yaklaşımı- Michael Foucault Balcı, A. (2016). Michel Foucault’da Metod: Arkeoloji, Soybilim ve Etik . Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 26-34 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Söylemsel pratik yaklaşım Papatya, N. & Geniş, M. A. (2018). Reklamlarda İdeolojik Dil Ve Söylem: Norman Faırclough Ekseninde Eleştirel Bir Değerlendirme . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 954-976 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sosyo-bilişsel söylem yaklaşımı Haberlerin Söylem Olarak Disiplinlerarası İncelenmesi – Teun A. van Dijk https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=82755 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Söylemsel tarihsel yaklaşım Çakmak, F. & Bilişli, Y. (2019). İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 99-124 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Bilişsel-dilbilimsel söylem yaklaşımı M. Yetim, R. Erdağ, “Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Söylem Analizi: Revizyonist Söylemin Gelişimi”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, (1), Nisan 2018, ss. 79-100. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Post-marksist söylem yaklaşımı İNCE Ş (2012). Şapkadan çıkan: Bir söylem analizi denemesi. Kültür ve İletişim, 15(1), 9 - 36. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Medya metinlerinin çözümlenmesinde söylemsel pratik yaklaşım Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif . Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 31-46 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Medya metinlerinin çözümlenmesinde bilişsel yaklaşım Toruk, İ. & Sine, R. (2012). Haber Söylem Üretimindeki İdeolojik Etki: Wikileaks Haberleri . Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi , (31) , 351-378 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Medya metinlerinin çözümlenmesinde post marksist yaklaşım N. ELPEZE ERGEÇ, "Medya Söylemi ile Düşmana Dönüşüm: Tekel İşçilerinin Eylemi," LaborComm 2010, Uluslararası İşçi ve İletişim Konferansı , Ankara, Turkey, pp.7-15, 2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Söylem çözümlemesine ilişkin eleştiriler Charles Antaki, Michael Billig, Derek Edwards, Jonathan Potter (2003) Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 öğrenci sunumları Ömer, Ö. Z. E. R. Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, (9), 36-54. Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları . Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları .. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 134
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,36
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 09:03