Genel Bilgi
Kod | BSB657 |
Ad | Çocuk Korumanın Tarihi ve Sporda Çocuk Koruma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EREN ULUÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çocuk korumanın Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel sürecinin öğretilmesi ve sporda çocuk koruma kavramının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında çocuğun temel hakları bağlamında, onun dinlenme, serbest zamanını değerlendirme, oynama, yaşına uygun fiziksel ve kültürel etkinliklere serbestçe ve tam olarak katılma hakkı ortaya konacaktır. Çocukların fiziksel, sportif, kültürel etkinlik ve faaliyetlere erişimlerinde uygun ve eşit fırsatların sağlanmasının yolları tartışılacaktır. Spor ortamının bu ilkeler çerçevesinde kurulması için sporda koruma politikalarının geliştirilmesi, güvenli ve kapsayıcı spor alanlarının oluşturulmasına yönelik etkileşimli öneriler geliştirilecektir. Çocukların sosyalleşme süreçlerinde önemli rol oynayan spor kültüründe egemen hale gelmiş ve normalleştirilmiş kimi pratiklerin çocuklar açısından oluşturabileceği risk ve tehlikelerin neler olabileceği tartışılacaktır. Güç, prestij, performans, iktidar ilişkileri, başarı odaklılık gibi çocukların iyi olma haline zarar verebilecek zorlayıcı ve baskılayıcı niteliklerin etkilerine değinilecektir. Söz konusu nitelikler ile birlikte sporda bedensel ilişkilerin yaygın yaşanmasından ötürü, bunların çocuklara yönelik şiddet ve istismar risklerini ortaya çıkarma potansiyellerine parmak basılacaktır. Böylece, spordaki antrenör, idareci ve diğer profesyoneller kadar sporcu ve aileleri tarafından da kanıksanmış ve normalleştirilmiş olan şiddet kültüründen çocukları korumanın yollarına dair tartışmalar yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Elmas, S. (2022). Hegemonik Erkeklik ve Homososyalite Bağlamında Takım Sporlarında Kabul Sınaması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
Notlar
1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Elmas, S. (2022). Hegemonik Erkeklik ve Homososyalite Bağlamında Takım Sporlarında Kabul Sınaması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk korumanin Dünyadaki tarihçesini öğrenir |
ÖÇ02 | Çocuk korumanin Türkiye’deki tarihçesini öğrenir |
ÖÇ03 | Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma ile ilgili temel kavramları öğrenir |
ÖÇ04 | Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar |
ÖÇ05 | Çocuk koruma ile ilgili yasal mevzuatı öğrenir. |
ÖÇ06 | Sporda çocuk koruma ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenir |
ÖÇ07 | Beden eğitimi ortamında ve spor alanında çocuklarla nasıl temas, iletişim ve bağ kurulacağının farkına varır. |
ÖÇ08 | Sporcu/öğrenci/çocuk merkezli ve hak temelli bir yaklaşımla, onların sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir bakış açısı kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 4 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 1 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders İçerik Bilgilendirmesi | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çocuk Korumanın Dünyadaki Tarihçesi | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocuk Korumanın Türkiye'deki Tarihçesi | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çocuk Hakları ve Katılım Hakkı | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sporda Çocuğa Karşı Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Hakları | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çocuk Korumanın Genel İlkeleri ve Sporda Çocuk Koruma | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporda Çocuk Korumanın Hukuki Boyutu | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Beden Eğitimi ve Sporda Kapsayıcılık ve Güvenli Alanlar | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sporda Çocuk Koruma İlkeleri ve Davranış Kodları | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumada İletişim, Fail ve Belirtiler | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumadaki Görev ve Sorumluluklar (Bildirim Yükümlülükleri ve Sorumlu Kurumlar) | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sporda Çocuk Korumaya Dönük Politika Örnekleri | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek Olaylar: Beden Eğitimi ve Sporda Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması | Kaynak Okuma ve Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ;Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,08 | ||
AKTS | 7 AKTS |