Genel Bilgi
Kod | BSB659 |
Ad | Laboratuvar Testleri ve Atletik Performansın Değerlendirilmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SELCEN GÖKTÜRK KORKMAZ ERYILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SELCEN GÖKTÜRK KORKMAZ ERYILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Laboratuvar egzersiz testlerinin incelenmesi, kardiyopulmoner işlevlerin performans sporcuları yönünden yorumlanması, test sonuçlarına göre sporcuların performans düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kardiyopulmoner egzersiz testlerinde ölçülen değerlerin incelenmesi, bu değişkenlerin egzersizin sporcularda oluşturduğu hücresel, kardiyovasküler ve pulmoner yanıtların yorumlanmasında kullanılması, egzersiz testlerinden elde edilen sonuçlara göre sporcuların aerobik, anaerobik kapasitelerinin değerlendirilmesi ve sportif performans yönünden yorumlanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Wasserman, K., Hansen, J. E., Sue, D. Y., Stringer, W. W., Whipp, B. J. (2012). Principles of Exercise Testing and Interpretation Including Pathophysiology and Clinical Applications. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
Notlar
Cooper, C. B., & Storer, T. W. (2001). Exercise testing and interpretation: a practical approach. Cambridge University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Egzersizde solunum ve dolaşım sisteminde oluşan değişiklikleri tanımlar |
ÖÇ02 | Kardiyopulmoner egzersiz testlerinde ölçülen değerleri bilir |
ÖÇ03 | Laboratuvar egzersiz testlerinden elde edilen sonuçlara göre sporcuların aerobik ve anaerobik kapasitelerini değerlendirebilir |
ÖÇ04 | Laboratuvar egzersiz testlerinden elde edilen sonuçlara göre egzersiz programlaması yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 2 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kardiyopulmoner egzersiz testleri, önemi, sportif performansın değerlendirilmesinde kullanımı | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Performans testleri sırasında uyulması gereken temel kurallar, test protokolleri, yapılan ölçümler | Kaynak kitaplar okuma ve literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pulmoner yapı ve fonksiyonları, akciğer ve dokularda gaz alışverişi, pulmoner ventilasyonun egzersiz sırasında düzenlenmesi, asit baz dengesi üzerindeki etkisi | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kardiyovasküler sistemin regülasyonu ve diğer sis-temlerle olan etkileşimi, egzersiz sırasında kardiyovasküler sistemde meydana gelen değişiklikler | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kalp atım hızı, önemi ve kalp debisi ilişkisi, egzersizin başlangıcında kalp atım hızı, farklı iş yüklerinde yapılan egzersizler sırasında kalp atıp hızı | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Egzersiz ve antrenmanların solunum sistemine etkileri, farklı test protokolleriyle yapılan egzersizler sırasında dakika ventilasyonu ve solunum frekansı | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Akciğer hacim ve kapasiteleri, ölçümü, egzersizde akciğer hacimleri | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Solunum gazlarından türetilen değişkenler, solunum değişim oranı, solunumsal eşik, anaerobik eşik, oksijen alım kinetiği kavramları | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Solunum sistemi ve anaerobik performans, anaerobik eşiğin gaz değişim metotları ile tayini ve değerlendirilmesi | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Anaerobik kapasitede oksijen alım kinetiğinin önemi, oksijen açığı ve oksijen borcunun tespiti | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Solunum sistemi ve aerobik performans, farklı iş yüklerinde yapılan egzersizler sırasında oksijen tüketimi, maksimal oksijen tüketiminin tespiti | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ölçülen değişkenlerin normal değerleri, sedanter bireyler ile performans sporcuların karşılaştırılması | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Egzersiz testlerinden elde edilen verilerin bütünleştirilmesi ve yorumlanması | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Egzersiz testlerinden elde edilen sonuçlara göre sporcuların performans düzeylerinin değerlendirilmesi, antrenmanların anaerobik ve aerobik kapasitelere etkilerinin incelenmesi, yorumlanması | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |