Genel Bilgi
Kod | TT122 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders; öğrencilerin, dokuma kumaş yapısı hakkında temel bilgiler edinmelerini, kumaşların tezgah üzerindeki oluşum aşamalarını öğrenmelerini ,atkı, çözgü, örgü raporu, tahar, tarak ,armür vb. gibi dokuma terimlerini tanımalarını, dokuma kumaşları oluşturan bezayağı, dimi ve saten gibi temel örgüler ve türevlerini öğrenmelerini ve yeni örgüler türetebilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Temel örgüler ve türevlerini öğrenebilmesi,yeni örgüler türetebilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dokuma Tekniği ve Sanatı 1 ve 2, Güngör BAŞER, 2015.
Notlar
İnternet veri tabanları, konu ile ilgili araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kumaşın kullanım alanını bilir, kumaşın analizini yapar. |
ÖÇ02 | Dokuma kumaş yapılarını temel örgüler bazında tanır. |
ÖÇ03 | Bir kumaşın dokunabilmesi için, çözgü, atkı, örgü raporu, tarak, tahar, armür vb. gibi tanımları bilir. |
ÖÇ04 | Kumaş yapısının örgü raporunu, tarak, tahar ve armür planlarını hazırlar. |
ÖÇ05 | Temel örgüleri ve türevlerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Temel örgülerden yeni örgüler türetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil nedir, elyaf nedir, kumaş çeşitleri nelerdir.Doğal elyaf, yapay elyaf nedir.Dokuma kumaş nedir Örgü, rapor, tahar, armür, tarak, ağızlık nedir | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dokuma kumaşların oluşumu için gerekli çözgü-atkı iplikleri, örgü raporu, tahar, tarak, armür, gücü teli, ağızlık gibi tanımların verilmesi gibi tanımlar ve uygulamaların anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dokuma Kumaş Nedir ,Özellikleri Nelerdir Dokumada Temel Örgüler Nelerdir Bezayağı örgüyle örgü, tahar, armür, tarak anlatımları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bezayağı, Dimi, Saten. Bezayağı örgüsü ve türevleri. | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bezayağı örgüsü, tahar, tarak ve armür planlarının hazırlanması | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bezayağı örgüsü türevlerinden Panama ve Rips örgüler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dimi Örgüler- Z, S yönlü dimi oluşumu | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kesik Dimiler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gölgeli dimiler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Renk efektleri (çizgi, merdiven) | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Renk efektleri (yıldız efektleri) | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kumaş üretici ya da satıcılarından kumaş araştırmaları. | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Kumaş üzerinden örgü çalışmaları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Kumaş üzerinden desen çalışmaları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |