Genel Bilgi
Kod | TT216 |
Ad | Giysi Teknik Çizim ve Malzeme Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. HANDE BİLVAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; giysi tasarımında teknik çizim kriterleri temel alınarak giysi üzerine temel ürün ve aksesuar çeşitleri ve detaylarının incelenmesi teknik çizimlerinin yapılabilmesi, giysi tasarımlarının teknik çözlümlemesinin yapılması ve dikim öncesi teknik föylerini hazırlayacak düzeyde teknik çizim bilgisi aktarmayı amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Teknik çizim tanımı, giysi dikim detaylarının teknik çizim boyutunda anlatımı. Giysi tasarımında kullanılan aksesuarların anlatımı ve çizim uöntemleri, teknik föy hazırlık aşamasının anlatımını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Drudi, Elisabetta, Tiziana, Paci, “Figure Drawing For Fashion Design”, The Pepin Press, Amsterdam, 2001. Tahtam, Caroline, Seaman Julian, “Fashion Design Drawing Course”, China, 2003. Ireland, John “Şablon Çizim Teknikleri”, Güncel Yayıncılık, İstanbul, 2009.
Notlar
Burke Sandra, “Fashion Artist”, Burke Publishing, China, 2006. Huaixiang, Tan “Character Costume Figure Drawing”, Focal Press, China, 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, tüm giysi çeşitlerini ve giysi detaylarını tanır. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, temel giysi form ve detaylarının teknik çizimlerini, tasarım föyüne hazırlık aşaması düzeyinde çizer. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, temel giysi formlarını temel alarak model uygulama çalışmalarını ölçekli olarak çizer. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, teknik çizim kullanım alanlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Öğrenci, tasarımı yaptığı giysi modelinin teknik çizimini yaparak, tüm teknik detayları ile kalıp ve numune aşamasına yönlendirilecek olan tasarım teknik föyü hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği hakkında bilgi aktarma | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Üst beden tişört, body gibi ürün gruplarının varyasyonları ve gerçek üründen ölçülü teknik çizimlerinin yapılması. | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
3 | Üst beden bluz, gömlek gibi ürün gruplarının varyasyonları ve gerçek üründen ölçülü teknik çizimleri | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Alt beden pantolon ve şort varyasyonları ve gerçek üründen yapılan teknik çizimleri öğretir | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Alt beden eket varyasyonları ve gerçek üründen yapılan teknik çizimlerinin gösterimi | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | Elbise varyasyonları ve gerçek üründen ölçülü teknik çizimlerinin yapılması | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
7 | Ceket varyasyonları ve gerçek üründen ölçülü teknik çizimlerinin yapılması | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğrenci, sınav alanında gerekli ekipmanları ile hazır bulunmalı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
9 | Çocuk ve bebek giyimi ölçekleri ve teknik çizimi. 1 | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | Çocuk ve bebek giyimi ölçekleri ve teknik çizimi. 2 | Öğrenci, evrensel beden ölçülerini araştırıp, gerekli ekipman ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tasarım teknik föy hazırlık aşamalarının ve tasarım Teknik föyünün temel ilkelerinin ve içeriğinin anlatımı | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
12 | Uygulamalı tasarım teknik föy hazırlığı | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Öğrencinin kendi tasarımının teknik çözümlemesinin uygulamalı anlatımı 1 | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Öğrencinin kendi tasarımının teknik çözümlemesinin uygulamalı anlatımı 2 | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım |
15 | Öğrencinin kendi tasarımının teknik çözümlemesinin uygulamalı anlatımı 3 | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile derse hazır gelmeli. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile sınav salonunada hazır bulunmalı. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, gerekli ekipmanlar ile sınav salonunada hazır bulunmalı. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 3 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 11 | 1 | 11 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |