Genel Bilgi
Kod | TTS342 |
Ad | Dokuma Tasarımı 4 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencinin, çift katlı dokuma yapılar kullanarak bir fikrin eskiz aşamasından ürüne dönüşmesine kadar geçen süreçte(araştırma, taslak, eskiz, tasarım, malzeme seçimi, üretim, sunum) tasarım ölçütlerini giysilik ve/veya ev tekstiline dönük kumaş koleksiyonları oluşturmada kullanımını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Koleksiyon oluşturma evrelerinin, başta moda kavramı olmak üzere anlatılmasıdır. Güncel trendler doğrultusunda oluşturulacak giysilik ve ev tekstiline yönelik dokuma kumaş tasarım koleksiyonlarının hazırlanması, bilgisayar destekli programda varyantlarının hazırlanması, sunumu ve armürlü dokuma tezgahında prototip tasarımların çözümlenerek dokunmasıdır.. Armürlü ve Jakarlı tasarımların farklarının anlaşılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı Bilgisi ve Dokuma Tasarımı derslerini almamış / derslerinden başarısız olmuş öğrenci bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Bu dersle ilgili yazılı kaynak yoktur.
Notlar
İlgili makaleler, ilgili internet kaynakları, tasarım dergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moda trendlerini yorumlayarak orijinal bir tema geliştirir. |
ÖÇ02 | Görsel kaynaklardan yararlanarak yaratıcı, yenilikçi, özgün estetik yaklaşımlar geliştirir. |
ÖÇ03 | Eskizler hazırlar, tasarım kriterleri, ve malzeme, renk, yapı ve iplik ile senteze ulaşarak dokuma kumaş yaratır |
ÖÇ04 | Çift katlı kumaş yapıları ile tasarım geliştirir |
ÖÇ05 | Kumaş koleksiyonunu yaratıcı ve yenilikçi biçimde sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çift katlı kumaş yapılarının anlatımı: torba yapı için hazırlık aşamaları | iki renkli çözgü çekilmesi, dokuma tezgahının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | çift katlı kumaş , torba, bağlantılı yapılar ve uygulamaları | torba yapı, değişen yüzlü, atkı ve çözgü bağlantılı çift katlı yapılarla ilgili örgü , tahar armür planı hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Sezon, ev tekstili trendleri ile ilgili öneriler, renk ve doku analizleri | Piyasadaki ev tekstili, döşemelik kumaş araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
4 | Tema seçimi ve eskiz çalışmaları | Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
5 | Teknik çözümleme ve kombin çalışmaları | İplik ve Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
6 | Dokuma uygulamaları 1 | Tezgah üzerinde kombin araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
7 | Dokuma uygulamaları 2 | Tezgah üzerinde kombin araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Bilgisayar destekli tasarım programında sunum önerisi geliştirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Sezon ilkbahar yaz- giysilik kumaş trendleri , yüzey tasarım, doku trendleri üzerine görüş alış-verişi | Piyasadaki giysilik ve aksesuar amaçlı kumaş araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Öğrencilerin belirli bir hedef kitle belirleyerek tasarım problemi oluşturması | Pazar ve marka araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Problemin çözümüne dönük öneriler: kullanım yeri, yaş, cinsiyet, tema ve bu verilere bağlı oluşturulan eskizler | Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | eskiz ve temanın uyumluluğu üzerine seçim yapma, özgün çözümler üretme | Malzeme ve renk araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Seçilen eskizlerin, malzeme, teknik, strüktür seçimi ile dokumaya aktarılması | Teknik çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Koleksiyon oluşturmak için dokuma uygulamaları | Kombin araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Dokuma uygulamaları 3 | Kombin araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 5 | 65 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 9 | 63 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 11 | 11 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 225 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,00 | ||
AKTS | 9 AKTS |