Genel Bilgi
Kod | TTS337 |
Ad | Dokuma Tasarım 3 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Başta moda kavramına bağlı olarak koleksiyon oluşturma evrelerinin anlaşılmasıdır. Güncel trendler doğrultusunda oluşturulacak giysilik ve ev tekstiline yönelik dokuma kumaş tasarımları oluşturulması, prototip tasarım uygulamaları yapılmasıdır.
Dersin İçeriği
Güncel ev tekstili ve giysilik kumaş trendleri doğrultusunda armürlü dokuma tekniği ile kumaş koleksiyonları ve kombinleri hazırlanır. Atkı ve çözgü lanseli yapılar kullanılır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı bilgisi dersini almamış/dersinden başarısız olmuş öğrenci, bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Kumaş Yapı Bilgisi, Bahattin Şeber Dokuma Tekniği ve Sanatı, Güngör Başer, İzmir, 2004
Notlar
İlgili makaleler, ilgili internet kaynakları, tekstil fuar ve sergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moda trendleri doğrultusunda bir temayı dokuma kumaş tasarımı açısından çözümler. |
ÖÇ02 | Eskizi tasarıma dönüştürür, örgü, sıklık ve kumaş yapısı (atkı-çözgü lansesi) seçimleri ile prototip kumaş dokur. |
ÖÇ03 | Atkı takviyeli dokuma kumaş tasarımı yapar. |
ÖÇ04 | Tasarım projesini, çizim ve seçimlerini, ev tekstili ya da giysilik kullanım amacını sunar ve savunur. |
ÖÇ05 | çözgü takviyeli dokuma kumaş tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sezon trendleri ve giysilik çözgü takviyeli kumaş yapılarının anlatımı, | sezon trendlerinin ön araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Doğadan doku araştırmaları yapılır fotoğraflanır | Kampuste doku araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Eskiz çalışması | Kütüphane araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | eskizlerin tasarıma dönüştürülmesi aşamasında teknik çözümleme 1 | Malzeme araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Dokuma işlemlerine hazırlık, tahar | Eskiz seçimi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Renk analizi ve prototip dokuma uygulamaları 1 | desen çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | prototip dokuma uygulamaları 1 | desen çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Bilgisayar destekli tasarım ortamında giydirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | sezon trendleri, atkı takviyeli kumaş yapıları ve ev tekstili kumaş koleksiyonu hazırlama ile ilgili genel bilgiler verilmesi | ev tekstilleri hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | belirlenen tema doğrultusunda renklerin seçimi, eskiz hazırlanması | tema araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | eskizlerin tasarıma dönüştürülmesi aşamasında teknik çözümleme | eskiz tasarlama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Malzeme seçimi | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Dokuma işlemlerine hazırlık, tahar 2 | tasarlanan desenin teknik çözümlemesi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | renk analizi ve prototip dokuma uygulamaları 2 | desen çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | prototip dokuma uygulamaları 3 | desen çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bilgisayar destekli tasarım ortamında ev tekstiline yönelik giydirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bilgisayar destekli tasarım ortamında ev tekstiline yönelik giydirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |