Genel Bilgi
Kod | FZK209 |
Ad | Fizik Lab. III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA TOPAKSU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bazı temel termodinamik kavramların deneysel olarak ölçülmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste doğadaki termodinamik olgular, ideal gaz hal denklemi, ısı iletkenliği, ısının mekanik eşdeğeri, ısının elektriksel eşdeğeri, metallerin öz ısısı, metallerin boyca uzaması ve termoelektrik (Peltier-Seebeck Etkileri) dönüştürücü işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
TERMODİNAMİK LABORATUVAR KLAVUZU
Notlar
Raymond A. Serway, Fen ve Mühendislik için Fizik, Cilt 1, Çev. Ed. Kemal Çolakoğlu, Pal. Yayıncılık, 1995.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamik kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Isı ve sıcaklık arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ03 | Malzemelerin ısı iletimini ve yalıtımını yorumlar. |
ÖÇ04 | Isının mekanik eşdeğerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Metallerde genleşme olayını analiz eder. |
ÖÇ06 | Termoelektrik olayını açıklar. |
ÖÇ07 | İdeal gazların termodinamik davranışını açıklar. |
ÖÇ08 | Maddelerin sahip olduğu farklı miktarlardaki özgül ısıyı açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir, bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve alanıyla ilgili deneyleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilerek kendisini geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilerek gereğini uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izleyip öğrenerek toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar tanıtımı ve grup oluşturma | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
2 | Doğadaki termodinamik olgular | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
3 | İdeal gaz hal denklemi | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
4 | Isı iletkenliği | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
5 | Isının mekanik eşdeğeri | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
6 | Telafi deneyleri | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
7 | Yapılan deneylerin gözden geçirilmesi | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isının elektriksel eşdeğeri | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
10 | Metallerin öz ısısı | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
11 | Metallerin boyca genleşmesi | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Termoelektrik dönüştürücü | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | Peltier-Seebeck Etkileri | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
14 | Genel uygulama | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
15 | Eksik deneylerin tamamlanması | Deney föyü okunsun | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |