Genel Bilgi
Kod | FZK212 |
Ad | Yüksek Enerji Fiziğine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Prof. Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Yüksek Enerji Fiziğindeki temel kavramların ve deneysel tekniklerin Öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste Yüksek Enerji fiziği amacı ve temel kavramlar, Yüksek Enerji fiziği deneyleri ve CERN,Temel Parçacıkların tarihçesi, temel parçacıklar ve etkileşmeleri, Hızlandırıcıların tarihçesi, Dünyadaki Hızlandırıcı merkezleri (FNAL, DESY, KEK vs), Hızlandırıcı Tipleri ve Uygulamaları (tıp, endüstri vs) , gelecek nesil hızlandırıcılar, Deneysel teknikler; Parçacık Detektörleri ve uygulamaları, kalorimetre çeşitleri ve çalışma prensipleri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Temel Parçacıklara Giriş,Çeviri Editörü: G.Önengüt, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015)
Notlar
Particle Physics, B.R. Martin and G.Shaw, 3rd edition, John Wiley&Sons, 2008. (ilkbaskı,1992)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel Parçacık Fiziğinin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar |
ÖÇ02 | Yüksek enerji fiziğindeki deneysel teknikleri tanımlar |
ÖÇ03 | maddenin temel yapıtaşlarını ve temel etkileşmeleri açıklar |
ÖÇ04 | Nükleer araştırma merkezi CERN hakkındaki temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ05 | Hızlandırıcıların çalışma prensipleri ve çeşitleri hakkındaki temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ06 | Parçacık detektörlerinin türleri ve çalışma prensipleri hakkındaki temel bilgileri tanımlar. |
ÖÇ07 | kalorimetrelerin çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ08 | spektrometrelerin çalışma prensibini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir, bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve alanıyla ilgili deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilerek kendisini geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilerek gereğini uygular. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izleyip öğrenerek toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Yüksek Enerji fiziği amacı ve temel kavramlar | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yüksek Enerji fiziği deneyleri ve CERN | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Temel parçacıkların tarihçesi | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Temel Parçacıklar ve Etkileşmeler | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Hızlandırıcıların tarihçesi, Dünyadaki diğer Hızlandırıcı merkezleri (FNAL, DESY, KEK vs) | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Hızlandırıcı Tipleri-I | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hızlandırıcı Tipleri-II | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gelecek nesil hızlandırıcılar | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Parçacık Fiziğinde Deneysel teknikler | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Parçacık Detektörleri -I | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Parçacık Detektörleri -II | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kalorimetre çeşitleri ve çalışma prensipleri | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İzleyici detektörler, Spektrometreler | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hızlandırıcı ve detektörlerin Uygulama Alanları (tıp,endüstri vs) | konu ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |