Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| FİZİK PR. (Y) | |
| Kod | FZK311 |
| Ad | Uzaktan Algılamaya Giriş |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HACI MUSTAFA KANDIRMAZ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HACI MUSTAFA KANDIRMAZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere uzaktan algılamanın temel prensiplerini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Uzaktan algılamanın temel ilkeleri; elektromanyetik radyasyon ve atmosferle etkileşimi, uydular ve algılama platformları, görüntü, bandlar, çözünürlük, görüntü işleme, sınıflama işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Uzaktan Algılamaya Giriş- Şebnem Düzgün
Notlar
Uzaktan Algılama ve Görüntü Yorumlama Thomas M. Lillesand (Eser Sahibi), Ralph W. Kiefer Jonathan W. Chipman
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Uzaktan agılamanın temellerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Elektromanyetik spektrumun özelliklerini sunar. |
| ÖÇ03 | Atmosfer ve özelliklerini tartışır. |
| ÖÇ04 | Dünyamızı gözleyen Uydular ve özellikleri hakkında ilişki kurar. |
| ÖÇ05 | Uydu görüntüleri yorumlar |
| ÖÇ06 | Uydu görüntülerinde basit matematiksel işlemler yapar |
| ÖÇ07 | Dijital görüntüyü sınıflayarak yeni bir görüntü elde eder |
| ÖÇ08 | Dijital görüntüye çeşitli filtreler uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir, bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve alanıyla ilgili deneyleri tasarlar. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilerek kendisini geliştirir. | 2 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilerek gereğini uygular. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izleyip öğrenerek toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | uzaktan algılamaya giriş | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | radyosyon kaynakları | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Atmosfer ve atmosferik pencere | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Uzaktan algılama platformları | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Algılayıcı sistemler, radyometreler ve fotometreler | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 6 | Uzaktan algılamada çözünürlükler | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Uzaktan algılamada çözünürlükler-devam | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | ön çalışma yapılsın. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Yeryüzeyini gözlüyen uydular ve özellikleri | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 10 | Yeryüzeyini gözlüyen uydular ve özellikleri -devam | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Bandlar ve özellikleri | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | görüntüleri gözle yorumlama | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Görüntülerle yapılan basit aritmetik işlemler | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Görüntülerle yapılan basit aritmetik işlemler-devam | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Sınıflandırma | Konu ile ilgili ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 16 | Toprak su ve bitkilerin yansıma özellikleri | ön çalışma yapılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön çalışma yapılsın. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,80 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||