Genel Bilgi
Kod | FZK419 |
Ad | LASER ve Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı LASER ışığının oluşumundaki fiziksel temelleri ve LASER'in güncel uygulamaları hakkında temel bilgileri sunmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste LASER'in tarihçesi, ışık madde etkileşimi, optik geçişler ve nüfus terslenmesi, spektral dağınım, kayıp, kazanç, kip kitlenmesi, Q-anahtarlama, laser ışığının özellikleri, lazer tipleri ve LASER'in uygulamalrı (tıp, askeri vs) işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Peter W. Milonni, J. H. Eberly, LASERS, Çev. Ed. İbrahim Okur, değişim yayınları, 1998.
Notlar
Ahmet Karaaslan, Laser ile Malzeme İşlemleri, Literatür Yayıncılık, 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektromanyetik spektrumun farklı dalga boylarında çalışan laser sistemlerini sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Laserin çalışma prensibini izah eder. |
ÖÇ03 | Laser ışığının özelliklerini detaylı olarak açıklar. |
ÖÇ04 | Laser ışığı elde etmenin temel koşularını ifade eder. |
ÖÇ05 | Laserlerin endüstri, askeri ve tıpta nerelerde ve nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ06 | Laserin güvenli kullanım standartlarının farkındadır. |
ÖÇ07 | Laserleri aktif ortam ve güce göre sınıflandırır. |
ÖÇ08 | Laser-doku etkileşim ilkelerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir, bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve alanıyla ilgili deneyleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilerek kendisini geliştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilerek gereğini uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izleyip öğrenerek toplumsal etik açısından değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laser'in tarihi gelişimi ve temel kavramlar. | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Işığın maddeyle etkileşimi. Atomik ve moleküler ortamların spektroskopik karakteristiği | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Optik geçişler, nüfus terslenmesi | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Optik rezonatörler, spektral dağılım, kazanç ve kayıplar | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Laser ışığının elde edilmesi, üç ve dört seviyeli laserler | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kip kilitleme ve Q-anahtarlama | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Laser ışığının özellikleri (spektral güç yoğunluğu, yönlülük, tek renklilik, eşfazlılık) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Laser türleri (katı ve yarıiletken laserler) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Laser türleri (gaz, sıvı ve diğer laserler) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Laser - Malzeme etkileşimi | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Laser'in endüstrideki kullanımları | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Biyolojik dokuların optik özellikleri ve tıpta laserlerin kullanımı | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Laser'in diğer uygulamaları (askeri, optik iletişim, vb.) | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Laser'in sınıflandırılması ve güvenlik | Kitapta ilgili konu çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |