Genel Bilgi
Kod | RTS711 |
Ad | Sinema Ontolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Sinemanın bir sanat ve ifade formu olmasının ötesinde, hammadesine dair bir düşünümselliğin geliştirilmesi. Sinematografik imgenin varlıkbilimsel bir soruşturma ile ele alınması.
Dersin İçeriği
Sinema ontolojisi, sinemanın kökenine dair sorgulamaları içerir. Buradaki köken kavramı sinemanın neliği olarak anlaşılmalıdır. -Sinema hareket ve zaman bloklarından oluşan bir anlatı formu mu- ya da -bizim deneyimimizden ayrı düşünülebilir mi- gibi sorular tartışmaya açılır. Bu dersin genel içeriği bu kapsamda sorulacak soruların tartışmalarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Bazin, A. - Sinema Nedir Bergson, H. - Madde ve Bellek Biro, Y. - Sinemada Zaman. Ritmik Tasarım Türbülans ve Akış Bogue, R. - Deleuze ve Guattari Colebrook, C. - Gilles Deleuze Deleuze, G. - Cinema-2- Time-image Deleuze, G. - Sinema-1- Hareket-imge Deleuze, G. - Müzakereler Deleuze, G. - Bergsonculuk Deleuze, G., Guattari, F. - Felsefe Nedir Deleuze, G., - The Brain is the Screen Deleuze, Gilles - Spinoza Pratik Felsefe Eisenstein, S. - Sinema Dersleri Frampton, D. - Filmozofi Pisters, P. - Matrix of Visual Culture Working with Deleuze in Film Theory Ranciere, J. - Özgürleşen Seyirci Ranciere, J. - Sinematografik Masal Rodowick, D. N. - Gilles Deleuze s Time Machine Sobchack, V. - The Address of the Eye A Phenomenology of Film Experience. Zahavi, D. - Husserl in Fenomenolojisi
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler sinemanın bir sanat olarak özüne dair soru sormayı ve tartışmayı kavramış olur |
ÖÇ02 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, klasik film teorisine hakim olur. |
ÖÇ03 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler film çalışmaları alanında sinemanın teknoloji ile ilişkisine dair tartışma yürütebilir. |
ÖÇ04 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler alanıyla ilgili bilimsel bilgiye ve tartışmalara sahip olur. |
ÖÇ05 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler alanıyla ilgili kuramsal ve estetik tartışmaların felsefe ile ilişkisini tartışabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hugo Munstenberg: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew Bölüm 1: Hugo Munstenberg 2. The Photoplay - Hugo Munstenberg (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Rudolf Arnheim: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 2: Rudolf Arnheim 2. The Film As Art - Rudolf Arnheim (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Sergei Eisenstein: Sovyet Montaj Teorisi - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 3: Sergei Eisenstein Film Duyumu, Film Biçimi - Sergei Eisenstein (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Bela Balazs: Yakın Plan - Biçimci Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 4: Bela Balazs, Görünen İnsan - Bela Balazs (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Jean Epstein: Fotojeni | Photojeninin Temel Özellikleri Üzerine -Jean Epstein (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Biçimci Geleneğin Genel Özeti | 1. Okuma. 2. Soruların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Vize Haftası | Makale Konularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Sigfried Kracauer: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 5: Sigfried Kracauer 2. Film Teorisi: Sigfried Kracauer (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Andre Bazin: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 6: Andre Bazin 2. Sinema Nedir: Andre Bazin 3. Çağdaş Sinemanın Sorunları: Andre Bazin (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Jean Mitry: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Uzlaşmalar | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Jean Mitry 2. Sinemanın Estetiği ve Psikolojisi - Jean Mitry (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Chritian Metz: Sinema Bir Dil midir? | 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Christian Metz 2. Sinemada Anlam Üstüne Denemeler- Christian Metz (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Hareket İmge | Sinema 1: Hareket İmge Image - Gilles Deleuze (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Zaman İmge | Sinema 2: Zaman İmge - Gilles Deleuze (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Film Fenomenolojisi (Vivian Shobhack) | The Address Of The Eye - Vivian Shobhack (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Film-Düşünce (Daniel Frampton) | Filmozofi - Dainel Frampton (Okuma) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Genel soruların belirlenmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Ödev Teslimi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |