RTS711 Sinema Ontolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS711
Ad Sinema Ontolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin temel amacı, sinemayı yalnızca bir sanat ve anlatı formu olarak değil, aynı zamanda onun ontolojik ve fenomenolojik yapısını irdeleyerek düşünmektir. Öğrenciler, sinema ve hareket, zaman, bellek, fenomenoloji, varlık ve deneyim kavramları arasında bağlantılar kurarak sinematografik imgenin temel doğasını sorgulama yetisi kazanacaktır. Sinema üzerine felsefi düşünmenin, sinemanın ham maddesi üzerine bir kavrayış geliştirmeye nasıl katkıda bulunabileceği tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, sinema ontolojisini ve sinemanın kökenine dair felsefi sorgulamaları ele alır. "Köken" kavramı, burada sinemanın ne olduğu sorusu çerçevesinde incelenmektedir. Ders kapsamında şu temel sorular tartışmaya açılır: Sinemanın özü hareket ve zaman bloklarından oluşan bir anlatı formu mudur? Sinema, bizim deneyimimizden bağımsız olarak düşünülebilir mi? Öğrenciler, sinematografik imgenin doğasına dair ontolojik, fenomenolojik ve varlıkbilimsel yaklaşımları inceleyerek sinemanın temel yapı taşlarını sorgulayacaklardır. Sinema ve zaman, hareket ve bellek, ritmik tasarım, fenomenolojik deneyim ve sinematografik düşünce gibi kavramlar üzerine teorik okumalar ve tartışmalar gerçekleştirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön Koşul Bulunmamaktadır

Kaynaklar

André Bazin (2005). What is Cinema? Henri Bergson (1896). Matter and Memory Yvette Biro (2008). Sinemada Zaman: Ritmik Tasarım, Türbülans ve Akış Ronald Bogue (2003). Deleuze and Guattari Claire Colebrook (2002). Gilles Deleuze Gilles Deleuze (1986). Cinema 1: The Movement-Image Gilles Deleuze (1989). Cinema 2: The Time-Image Gilles Deleuze (1995). Negotiations Gilles Deleuze (1966). Bergsonism Gilles Deleuze, Félix Guattari (1994). What is Philosophy? Gilles Deleuze (1997). The Brain is the Screen Gilles Deleuze (1988). Spinoza: Practical Philosophy Sergei Eisenstein (1973). Film Form: Essays in Film Theory Daniel Frampton (2006). Filmosophy Patricia Pisters (2003). The Matrix of Visual Culture: Working with Deleuze in Film Theory Jacques Rancière (2009). The Emancipated Spectator Jacques Rancière (2001). The Cinematic Fable D.N. Rodowick (1997). Gilles Deleuze’s Time Machine Vivian Sobchack (1992). The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience Dan Zahavi (2003). Husserl’s Phenomenology Stanley Cavell (1979). The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film Noël Carroll (1996). Theorizing the Moving Image David Bordwell (2006). The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies Laura Mulvey (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema Edward Branigan (1984). Point of View in the Cinema Tom Gunning (1986). The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde Christian Metz (1974). Film Language: A Semiotics of the Cinema Stephen Prince (1996). Screening Violence Thomas Elsaesser & Malte Hagener (2010). Film Theory: An Introduction Through the Senses Raymond Bellour (2000). The Analysis of Film Jonathan Crary (1999). Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture Paul Schrader (1972). Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sinemanın ontolojik ve fenomenolojik temellerine ilişkin temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Sinemanın varlıkbilimsel ve zamansal yapısını felsefi kuramlar çerçevesinde açıklar.
ÖÇ03 Hareket, bellek ve zaman kavramlarının sinema ile olan ilişkisini analiz eder.
ÖÇ04 Sinema üzerine felsefi metinleri ele alarak teorik kavramları sinematografik örnekler üzerinden değerlendirir.
ÖÇ05 Sinema kuramları ve ontolojik yaklaşımlar arasında bağlantılar kurarak derinlemesine analiz yapar.
ÖÇ06 Sinema ve deneyim arasındaki felsefi ilişkiyi, fenomenoloji ve estetik teorileri çerçevesinde değerlendirir.
ÖÇ07 Sinemanın düşünsel boyutlarını eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar ve felsefi argümanlarla destekler.
ÖÇ08 Sinemanın varoluşsal ve felsefi boyutlarına dair kendi teorik analizlerini geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hugo Munstenberg: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew Bölüm 1: Hugo Munstenberg 2. The Photoplay - Hugo Munstenberg (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Rudolf Arnheim: Sinemanın İlk Yılları ve Sinema Üzerine İlk Tartışmalar - Biçimci Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 2: Rudolf Arnheim 2. The Film As Art - Rudolf Arnheim (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Sergei Eisenstein: Sovyet Montaj Teorisi - Biçimci Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 3: Sergei Eisenstein Film Duyumu, Film Biçimi - Sergei Eisenstein (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Bela Balazs: Yakın Plan - Biçimci Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 4: Bela Balazs, Görünen İnsan - Bela Balazs (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Jean Epstein: Fotojeni Photojeninin Temel Özellikleri Üzerine -Jean Epstein (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Biçimci Geleneğin Genel Özeti 1. Okuma. 2. Soruların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Vize Haftası Makale Konularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Sigfried Kracauer: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları -Dudley Andrew - Bölüm 5: Sigfried Kracauer 2. Film Teorisi: Sigfried Kracauer (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
9 Andre Bazin: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Gerçekçi Gelenek 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew - Bölüm 6: Andre Bazin 2. Sinema Nedir: Andre Bazin 3. Çağdaş Sinemanın Sorunları: Andre Bazin (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Jean Mitry: Çağdaş Sinemanın Yeni Yönelimleri - Uzlaşmalar 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Jean Mitry 2. Sinemanın Estetiği ve Psikolojisi - Jean Mitry (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Chritian Metz: Sinema Bir Dil midir? 1. Büyük Sinema Kuramları - Dudley Andrew: Christian Metz 2. Sinemada Anlam Üstüne Denemeler- Christian Metz (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Hareket İmge Sinema 1: Hareket İmge Image - Gilles Deleuze (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Gilles Deleuze: Sinematik İmgenin Felsefi Bir Taksonomisi - Zaman İmge Sinema 2: Zaman İmge - Gilles Deleuze (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Film Fenomenolojisi (Vivian Shobhack) The Address Of The Eye - Vivian Shobhack (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Film-Düşünce (Daniel Frampton) Filmozofi - Dainel Frampton (Okuma) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Genel Değerlendirme Genel soruların belirlenmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Ödev Teslimi Ön hazırlık bulunmamaktadır. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.02.2025 11:28