Genel Bilgi
Kod | FYT107 |
Ad | Fizyoterapi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fizik tedavi kavramını, ekibini, uygulama alanlarını, modalitelerin kullanımını teorik ve uygulamalı olarak öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Fizik tedavi kavramı, temel tanımlar, fizik tedavi ve rahabilitasyon ekibi, ısının fiziksel özellikleri, ısı ajanlarının fizyolojik etkileri, yüzeyel ve derin ısıtıcılar, soğuk uygulamalar, ışık ve temel elektroterapidir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders notu ve sunumlar
Notlar
"Fizyoterapi ve Rehabilitasyon." Candan Algün; Nobel Tıp Kitapevi (2013)<br> "Fiziksel tıp ve rehabilitasyon." Fuat Diniz, Ayşegül Ketenci; İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri (2000)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyoterapi teknikerliği meslek tanımı ve görev tanımını açıklar. |
ÖÇ02 | Fizik tedavi servis ve ünite sorumluluklarını listeler. |
ÖÇ03 | Fizik tedavi kavramını, uygulama alanlarını ve modaliteleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Sıcak ve soğuk ajanların etkileri ile kullanım alanlarını listeler. |
ÖÇ05 | Elektrofiziksel ajanların etkileri ile kullanım alanlarını listeler. |
ÖÇ06 | Fizyoterapi ajanlarının endikasyon, kontrendikasyon ve dikkat edilmesi gereken durumları ayırt eder. |
ÖÇ07 | Akut, subakut ve kronik dönem uygulamalarını ayırt eder. |
ÖÇ08 | Fizik tedavi modalitelerinin kullanımını, ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular. |
ÖÇ09 | Fizyoterapi sürecinde kullanılan iletişim becerileri ve tekniklerini belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizyoterapiye giriş | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel tanımlar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fizik tedavi ve rehabilitasyon ekibi | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Isının fiziksel özellikleri | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Isının fiziksel özellikleri ve mekanik etkileri | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Isı ajanlarının fizyolojik etkileri | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Isı ajanlarının fizyolojik etkileri ve riskler | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması ve tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Derin ısıtıcılar | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yüzeyel ısıtıcılar | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Soğuk uygulamalar - giriş | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Soğuk uygulamalar | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Işık ajanları - giriş | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Işık ajanları | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Temel elektroterapi | Kaynak ders notları ve ders sunuları okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması ve tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunularının okunması ve tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,20 | ||
AKTS | 4 AKTS |