Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ | 
| MATEMATİK PR. | |
| Kod | FM105 | 
| Ad | Fizik I | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 5 AKTS | 
| Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Prof. Dr. EDA EŞKUT
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mekaniğin temel konuları ve bu konular ile ilgili deneyleri yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği fizik ve ölçme; vektörler; bir boyutta hareket; iki boyutta hareket; hareket kanunları; dairesel hareket ve Newton kanunlarının uygulamaları; statik denge; iş ve enerji; potansiyel enerji ve enerjinin korunumu; çizgisel momentum ve çarpışma; katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi; yuvarlanma hareketi, açısal momentum ve tork. konuları ve ilgili konuların deneyleridir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için FİZİK; GIANCOLI; Akademi Yayınları
Notlar
Fen ve Mühendislik için Fizik; Serway
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Birim çevirmesini yapar. | 
| ÖÇ02 | Vektörlerle ilgili matematik işlemleri yapar. | 
| ÖÇ03 | Bir ve iki boyutlu hareketleri analiz eder. | 
| ÖÇ04 | Sürtünmeli ve sürtünmesiz sistemlerin hareket denklemlerini Newton kanunlarını kullanarak oluşturur. | 
| ÖÇ05 | İş, güç ve enerji kavramlarını arasındaki farkı açıklar. | 
| ÖÇ06 | Momentum ve kütle merkezi bilgisini çeşitli sistemlere uygular. | 
| ÖÇ07 | Dönme hareketi ve açısal momentum ile ilgili durumları analiz eder. | 
| ÖÇ08 | Genel Çekim yasasını açıklar. | 
| ÖÇ09 | Yuvarlanma hareketini tanımlar. | 
| ÖÇ10 | Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynaklarını uygular. | 
| ÖÇ11 | Deneylerde hata, hassasiyet kavramlarını bilir, hataların azaltılması yönünde çalışmalar yapar. | 
| ÖÇ12 | Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma çalışmaları yapar. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. | 2 | 
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. | 2 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. | 3 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir. | 2 | 
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir. | 3 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir. | 2 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir. | 2 | 
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir. | |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir. | |
| PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. | |
| PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Birimler, fiziksel nicelikler ve vektörler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 2 | Bir boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 3 | İki boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 4 | Newtonun yasaları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma | 
| 5 | Newtonun yasalarının uygulaması | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 6 | Statik denge | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 7 | İş ve enerji | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 10 | Çizgisel momentum ve itme | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 11 | Çarpışma | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 12 | Katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 13 | Dönme kinetik enerjisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 14 | Yuvarlanma hareketi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 15 | Açısal momentum ve tork | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 38 | 15,2 | 
| 1. Ara Sınav | 62 | 24,8 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,28 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||