Genel Bilgi
Kod | BY134 |
Ad | Medya Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜNSELİ YELDA GÜNDÜZALP İLBEYLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Medyanın işleyişindeki açık/örtük unsurların; birey ve toplum üzerindeki her türlü etkisini deşifre etmek yoluyla, öğrencilerin etkili birer medya kullanıcısı olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bilgi okuryazarlığı; internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı; sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri; bilgi yayma ve yanıltma gücü; haber yayma gücü; medya ve algı yönetimi; medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar; telif hakkı; kişilik hakkı; bilgi gizliliği; gizlilik ihlali; medyada dil kullanımı; haberlerin değeri ve nitelik analizi; popüler kültür; medyada kadın ve erkek rolleri; tüketim kültürü ve reklamlar; medyada stereotipleştirme.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
Şahin, Abdurrahman. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı Yayıncılık.
Notlar
Çağrı Alagözlü, Türkiye'de ve AB Ülkelerinde Medya Okuryazarlığı: Örnek İncelemeler, Pelikan Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim çağı ve kültürel değişmeler arasındaki ilişki ve etkileşimi açıklar; |
ÖÇ02 | Medya endüstrisinin yapısını ve işlevlerini kavrar; |
ÖÇ03 | Medyanın ekonomi, siyasal ve toplumsal yaşam ve kültür üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini kavrar; |
ÖÇ04 | Endüstriyel kültürün etkileri ile bireyin kazanması gereken yeni nitelik ve okuryazarlık türleri arasında ilişki kurar; |
ÖÇ05 | Medya analizi yapar. |
ÖÇ06 | Farklı okuryazarlık türlerini tanımlar ve medya okuryazarlığının önemini kavrar; |
ÖÇ07 | Medya okuryazarlığının gerektirdiği temel yeterlilik ve becerileri kavrar; |
ÖÇ08 | Haberler, reklamlar, sosyal medya, filmler ve diziler üzerinde örnek medya çözümleme ve değerlendirme çalışması yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı ile ilgili temel bilgi ve kavramlar bilgilerine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı ile ilgili problem çözme yöntem ve tekniklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanındaki temel bilgi ve kavramlarla birlikte uygulamaları yapar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanındaki edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı konusunda temel bilgi ve kavramları açıklayarak değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği temel bilgi ve becerileri kullanarak sorunları tanımlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında karşılaştığı sorunları analiz ederek, çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro yönetimi ve sekreterliğe ilişkin tasarımları ve uygulamaları ast, üstlerine gerektiği şekilde açıklar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kendine verilen yetki çerçevesinde temel düzeydeki konularda sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkin bir şekilde aktarır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirip,öğrenim gereksinimlerini belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri takip ederek, mesleğini daha ileri bir düzeye yönlendirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | A1-A2 düzeyinde yabancı dil(ingilizce) bilir,mesleği ile ilgili yabancı dilde iletişimi kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel düzeyde bilgisayar işletim sistemleri,ofis uygulamaları ve klavye kullanımını bilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türk diline kurallarına uygun, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişimi kurar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk ilke ve inkılapları konusunda yeterli bilince sahiptir. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki, etik bilimsel ve toplumsal değerlere sahiptir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal değerler çerçevesinde iş sağlığı,iş güvenliği ve çevre değerlerinin bilincindedir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş: Medya okuryazarlığının anlamı | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eleştirel sorular sorma | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Medya türlerini anlama | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Medya ve gerçek dünya | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kültür endüstrisi | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bir kültür endüstrisi üretim aracı olarak medya | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Medyanın ekonomi-politik ve sosyo-kültürel etkileri | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitabından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültür endüstrisinin doğurgusu olarak yeni okuryazarlık türleri | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeler | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Medyada kullanıcı denetimi ve medya okuryazarının yeterlilik ve becerileri | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Gündem belirleme | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kitle iletişimi | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Medya etiği | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Medya analiz çalışmaları: Filmler, diziler,reklamlar,haberler ve sosyal medya | Ders metaryallerinden ilgili konunun okunmasıve örnek hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,56 | ||
AKTS | 4 AKTS |