Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMM225 |
| Ad | Fizyoloji |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyomedikal Mühendisliğine uyarlanmış şekilde İnsan Fizyolojisini öğrenmek.
Dersin İçeriği
Fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi; Hücreler arası iletişim, hücrelerde elektriksel potansiyeller; Kas fizyolojisi; Sinir sistemi fizyolojisi, sinapslarda iletim, duyusal sistem; İşitme, denge ve görme sistemleri; Motor işlevler; Öğrenme ve bellek, limbik sistem, otonomik sistem; Dolaşım sistemi, kalbin elektrofizyolojisi, kalp kasının işlevi, kalp işlevinin düzenlenmesi; Kan akımı, kapilerler düzeyinde madde alışverişi, venöz dönüş; Solunum fizyolojisi; Sindirim fizyolojisi; Kan fizyolojisi, endokrin ve üreme fizyolojisi
Dersin Ön Koşulu
Anatomi dersini alıyor olmak
Kaynaklar
Güneş Tıp Kitabevleri Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Berne Levy Fizyoloji - Türk Fizyolojik Bilimler Derneği Güneş Tıp Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fizyolojideki temel kavramları açıklayabilme |
| ÖÇ02 | Hücreler arası iletişim mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ03 | Uyarılabilir hücrelerdeki elektriksel potansiyellerin nasıl oluştuğunu açıklayabilme |
| ÖÇ04 | Kas işlevinin elektriksel ve mekanik temellerini tanımlayabilme |
| ÖÇ05 | Sinir sisteminin genel işlevini tanımlayabilme |
| ÖÇ06 | Sinaplardaki iletimin mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ07 | İşitme, denge ve görme sistemlerinin mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ08 | Sinir sisteminin motor işlevlerinin mekanizmalarını yorumlayabilme |
| ÖÇ09 | Öğrenme ve bellek mekanizmalarını, limbik sistemin işlevini ve otonomik işlevleri açıklayabilme |
| ÖÇ10 | Kalp işlevinin elektriksel ve kasılma ile ilgili mekanizmalarını tanımlayabilme |
| ÖÇ11 | Kalp işlevinin düzenlenme mekanizmalarını açıklayabilme |
| ÖÇ12 | Kan akımı ile ilgili özellikleri ve kapiler düzeyinde madde alışveriş mekanizmalarını yorumlayabilme |
| ÖÇ13 | Solunum fizyolojisini açıklayabilme |
| ÖÇ14 | Sindirim fizyolojisini açıklayabilme |
| ÖÇ15 | Kan, endokrin ve üreme fizyolojisini açıklayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | 5 |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | 4 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Fizyolojiye Giriş ve Hücre Fizyolojisi; Homeostaz; Hücre organellerinin işlevi; Hücre işlevlerinin genetik kontrolü; Hücre zarlarından maddelerin taşınması; Difüzyon; Ozmoz; Aktif taşıma | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Hücreler arası iletişim; Sinir hücresinin işlevsel yapısı; Yerel potansiyeller; Aksiyon potansiyelleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Çizgili kas, düz kas ve kalp kası fizyolojisi; Nöromüsküler iletim | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Sinir sistemi fizyolojisi: Genel ilkeler; Sinapsların temel işlevleri, sinapslarda kimyasal iletimin özellikleri; sinaptik potansiyeller; Sinir sistemin örgütlenmesi; Duyusal sistem; Motor sistem | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İşitme ve denge duyuları; görme duyusu; Sinir sisteminin motor işlevleri; Spinal refleksler; Serebellum ve bazal gangliyonların işlevleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Beynin zihinsel işlevleri; Öğrenme ve bellek; Davranış ve motivasyon ile ilgili beyin mekanizmaları; Otonom sinir sistemi; otonomik refleksler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kardiyovasküler sistem; Kalp kasının işlevsel yapısı; Kalp hücrelerinin elektrofizyolojisi; Kalbin ritmik uyarılması; Kalp dokusunda aksiyon potansiyelinin yayılması | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Kardiyak eksitasyon-kasılma eşlenmesi; Kalp döngüsü ve kalp pompası; Kalp debisi; Kalp atım hızı ve kalbin pompalama işlevinin düzenlenmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Elektrokardiyogram | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Kan akımı; Kan basıncının temelleri; Kan basıncının kontrolü; Kapiler düzeyinde madde alışverişi; Venöz dönüş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Solunum sisteminin işlevi; Solunum mekaniği; Gaz yasaları ve ventilasyon | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Solunum sisteminin işlevi; Gaz değişimi ve taşınımı; | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Sindirim fizyolojisi; boşaltım fizyolojisi-filtrasyon, sekresyon ve reabsorbsiyon; Vücut sıvıları; Sıvı ve ozmotik dengenin sürdürülmesi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Kan fizyolojisi; Endokrin ve üreme fizyolojisi | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Genel tekrar | Konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık, konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||