Genel Bilgi
Kod | BMM220 |
Ad | Biyolojik Sistemler ve Radyasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Elektromanyetik ışıma ve radyasyon kavramlarını tanıtarak, elde edilmesini ve kaynaklarını, maruz kalma ve medikal kullanım alanlarını, İzotoplar ve nükleer tıp uygulamaları, radyasyonun biyolojik etkilerini tanıtmak.
Dersin İçeriği
Elektromanyetik ışıma- giriş-genel bilgiler Radyasyonun sınıflaması,Non-iyonize ışınlar, biyolojik etkileri ve biyomedikal uygulamaları. İyonize radyasyonun biyolojik etkileri ve biyomedikal uygulamaları. Nükleer tıp ve biyomedikal uygulamalar. Radyasyon güvenliği Non-iyonize ve iyonize radyasyonun endüstriyel uygulamaları. Radyasyon ve çevre.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
"J.D. Enderle, S.M. Blanchard, J.D.Bronzino, “Introduction to Biomedical Engineering”, Wiley, 2008. " J. Aston, “Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement”, Merrill Publishing Company, 1990. J.G. Webster, “Medical Instrumentation Application and Design”, John Wiley Sons, 2010
Notlar
Lecture Notes
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyasyonun biyolojik sistemlere etkisini bilir. |
ÖÇ02 | Radyasyonun biyomedikal uygulamalarını bilir. |
ÖÇ03 | Radyasyon ile ilgili parametreleri öğrenir. |
ÖÇ04 | Radyasyona dayalı sistemleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Radyasyona dayalı sistemlerin çalışma prensibini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektromanyetik ışıma- giriş-genel bilgiler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Radyasyonun biyolojik etkilerine göre sınıflaması | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Non-iyonize ışınlar, fiziksel ve biyolojik etkileri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Non-iyonize ışınların biyomedikal uygulamaları: Radyofrekans, Lazer, Ultraviyole | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | İyonize radyasyon ve biyolojik etkileri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | İyonize radyasyonun biyomedikal uygulamaları, X-ışını, Röntgen | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Bilgisayarlı Tomografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilgisayarlı Tomografi Ara sınav Nükleer tıp, giriş-genel bilgiler | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Nükleer tıp görüntüleme, Sintigrafi, PET | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Nükleer tıp tedavi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Radyasyon iş güvenliği | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Non-iyonize radyasyonun endüstriyel uygulamaları | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | İyonize radyasyonun endüstriyel uygulamaları | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Seçme konular | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |