Genel Bilgi
Kod | SHS137 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve hastalıkları ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterliklern kazandırılması.
Dersin İçeriği
Tıbbi terminolojiye giriş, kökler, ön ekler, tanısal son ekler, uygulama ve eylem belirten son ekler, belirtileri tanımakta kullanılan son ekler, tıbbi kısaltmalar, genel tıbbi terimler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Notlar
İlgili video gösterimi, internet ara yüzü kullanımı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi terminoloji alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ02 | Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin yazılışını, okunuşunu ve anlamlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Ağız ve Diş sağlığı alanında kullanılan terimleri açıklar. |
ÖÇ04 | Tıp terminolojisinde ek, ön ek, son ek kavramları, eponim, akronim kelimeleri, kısaltmaları açıklar. |
ÖÇ05 | Temel patolojik terimler ve temel semptomatik terimleri açıklar. |
ÖÇ06 | Tüm sistemlere ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimleri açıklar. |
ÖÇ07 | Ağız ve Diş sağlığı alanında hasta bakımında kullanılan terimleri değerlendirir. |
ÖÇ08 | Yaşam boyu öğrenme bilincini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan uygulamaların temel özelliklerini listeler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alet bakımı ve koruması ile ilgili bilgileri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta bireyin muayene ve tedavisi öncesinde ünitin hazırlama basamaklarını sayar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dört elli çalışma kurallarını uygular | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya yapılan uygulamalarla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak çalışma alanını hazırlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin sterilizasyonunu ve dezenfeksiyonunu sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevularını takip eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulama öncesinde çalışma alanını ve hastayı hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. Kullanılan aletlerin sterilizasyonunun ve dezenfeksiyonunu yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevu, takip ve laboratuvar formlarını doldurur. Hasta ile ilgili materyaller kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kliniğin eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastaları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. Mesleki teknolojik gelişmeleri izler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve tarihçe, Sınıflamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Söyleyiş kuralları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tıbbi terimlerde temel parçalar, Terimlerin yapısal ayrışımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Kökler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Ön ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
6 | Ön ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Son ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Son ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Terimlerin tekil ve çoğul formları, Küçültme terimleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Eponimler, Tıbbi kısaltmalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Genel tıbbi terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tıbbi terimler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |