IAS104 Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IAS104
Ad Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stres Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hastane öncesi alana özgü olarak ortaya çıkabilecek iletişim niteliklerini ve stres faktölerini bilmek, bunlara yönelik etkin iletişim kurabilme ve stresi yönetme becerisi kazanmaktır.

Dersin İçeriği

1-İletişim Öğeleri 2-İletişim Çeşitleri ve Şekilleri 3-Sağlık Sorunu Olan Bireylerle İletişim 4-Hasta Yakını ile İletişim 5-Engelli Bireylerle İletişim 6-Özel Durumlarda İletişim 7-Stress Kavramı, Kapsamı, Belirtileri 8-Stress Faktörleri 9-Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stress Yönetimi Ders Sunumu Notları, 2015.

Notlar

*Halidi G. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Hastane Öncesi Alanda İletişim Becerisi ve Stress Yönetimi Ders Sunumu Notları, 2015.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişimi ve iletişimle ilgili nitelikleri açıklar.
ÖÇ02 Bireysel, örgütsel ve toplumsal iletişime yönelik özellikleri belirtir.
ÖÇ03 Hastane öncesi alana özgü olarak hasta, hasta yakını ve sağlık profesyonelleri ile ilişkideki iletişimin ayırt edici özelliklerini tanımlar.
ÖÇ04 Stres kavramını ve kaynaklarını tanımlar.
ÖÇ05 Stresle baş etme yöntemlerini belirtir.
ÖÇ06 Hastane öncesi alana özgü stres durumlarını açıklar.
ÖÇ07 Hastane öncesi alana yönelik iletişim becerilerini kullanır.
ÖÇ08 Hastane öncesi alana yönelik stresle baş etme yöntemlerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İleri yaşam desteği basamaklarını listeler
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İletişim ve Öğeleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 İletişim Çeşitleri ve Şekilleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Stres Kavramı, Kapsamı, Belirtileri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5 Stres Faktörleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Sağlık Sorunu Olan ve Panik Yaşayan Bireylerle İletişim Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Çocuk ve Yaşlı Hastayla İletişim Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma
10 Öfkeli ve Kayıp Yaşayan Hasta Yakını ile İletişim Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Görme ve Zihinsel Engelli Bireyle İletişim Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Soru-Cevap
12 Konuşma ve İşitme Engelli Bireyle İletişim Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma
13 Afetlerde Stres Yönetimi Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Kaza ve Salgınlarda Stres Yönetimi Vaka Çalışması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Toplumsal Olaylarda Stres Yönetimi Vaka Çalışması, Dersin Değerlendirilmesi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 04:00