SHS157 Bilim İnsanları ve Buluşları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS157
Ad Bilim İnsanları ve Buluşları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.

Notlar

Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar.
ÖÇ03 Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder.
ÖÇ04 Bilim devrimi sürecini açıklar.
ÖÇ05 Bilim tarihinde önemli gelişmeleri sıralar.
ÖÇ06 Tarihten bugüne bilimin gelişimini yorumlar.
ÖÇ07 İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar.
ÖÇ08 Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanabilme becerisi gösterir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar, gerekiyorsa bu kayıtları yedekler.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim nedir Bilim insanı kime denir Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel çalışmanın niteliği Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilimin tarihi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilim devrimi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.02.2025 12:06