Genel Bilgi
Kod | TL126 |
Ad | Hematoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler; kanın hücresel elemanları ve bunları yapan organların hastalıklıkların tanı ve tedavisine yönelik temel bilgiler ile hematolojik analizleri yapmak üzere beceriler kazanacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, kan dokusu, hematopoetik kök hücreler, hematopoez, kan hücreleri, tam kan sayımı ve değerlendirmesi, sedimantasyon, periferik yayma ve boyama, kan numunelerinin alınması, kan ürünleri ve hazırlanması, kanama diyatezi ve kanamalı hastalıklar ile ilgili bilgiler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Doç.Dr. Sedefgül YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK Hematoloji I Ders Notları
Notlar
Wintrobe Hematology
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kandokusu hakkında temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Kök hücrelerden kan hücrelerinin gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Hematopoezi açıklar. |
ÖÇ04 | Kan hücrelerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Kan sayımı yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Sedimantasyon ve tayin yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Periferik yaymanın yapılışını ve incelenişini açıklar. |
ÖÇ08 | Kan preparatlarının boyanmasını ve incelenişini açıklar. |
ÖÇ09 | Kan alınmasında dikkat edilecek noktaları açıklar. |
ÖÇ10 | Kan ürünlerinin hazırlanması, saklanması ve transfüzyonunu açıklar. |
ÖÇ11 | Kan gruplarını açıklar. |
ÖÇ12 | Kan merkezinde yapılan testleri açıklar. |
ÖÇ13 | Kanın pıhtılaşma mekanizmasındaki basamakları açıklar. |
ÖÇ14 | Pıhtılaşma faktörlerini sıralar. |
ÖÇ15 | Pıhtılaşma faktörleri ile ilgili sorunlardan kaynaklanan hematolojik hastalıkları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklarının temel özelliklerini listeler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroorganizma ve parazitlerin özellikleri ve yaptıkları hastalıklarla ilgili temel bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır, ölçüm yöntemlerini sıralar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelere ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Materyal analiz sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki, teknolojik gelişmeleri izleyerek edindiği kazınımlar ile kariyerini yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hematolojiye giriş | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
2 | Kan dokusu | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Hematopoietik kök hücreler | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Hematopoez | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
5 | Kan hücreleri | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Tam kan sayımı yöntemleri | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Tam kan sayımı değerlendirmesi | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sedimantasyon | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Periferik yayma ve boyama yöntemleri | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | Kan numunelerinin alınması | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | Kan ve kan ürünlerinin hazırlanması, saklanması ve transfüzyonu | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Kan grupları ve kan uyuşmazlığı | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Kan merkezindeki testler | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Kanın pıhtılaşması ve Kanamalı hastalıklar | Ders sunum ve notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 1 | 17 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |