SHS146 Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS146
Ad Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlık ve sağlığın korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğrenen bireye, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen öğrenciler yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilere, sağlığı geliştirme konusunda temel kavramlar öğretilir. Sağlık ve hastalık, sağlık riskleri, genel ve kişisel hijyen, sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite ve sağlığı geliştirme, ruh sağlığının geliştirilmesi ve stres yönetimi, sigara alkol ve madde bağımlılığı, çevre sağlığı gibi konuların da işleneceği derslerde, sağlıklı ve güvenli çevrenin oluşturulması için tüm etkenler incelenir. Öğrencilere, kendilerinin ve toplumdaki bireylerin sağlığını korumaları ve geliştirmeleri için faydalı bilgiler öğretilir

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins. 2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Sağlığı ile ilgili sorumluluk alır.
ÖÇ03 Sağlığı etkileyen risk faktörlerini açıklar.
ÖÇ04 Kişisel hijyen kurallarına uyar.
ÖÇ05 Fiziksel aktivitelere katılır.
ÖÇ06 Sağlıklı beslenme ilkelerini açıklar.
ÖÇ07 Ruh sağlığını geliştirecek aktivitelere katılır.
ÖÇ08 Sigara, alkol ve madde bağımlılığının risklerini bilir.
ÖÇ09 Kaza ve şiddeti önlemek için gerekli tedbirleri alır
ÖÇ10 Çevrenin sağlık üzerinde etkilerinin farkına varır.
ÖÇ11 Cinsel sağlığa zarar verecek davranışlardan uzak durur.
ÖÇ12 Sağlığı geliştirme programlarında birey, aile, okul, işyeri, hastane, diğer sağlık kurumlar ve toplum ile işbirliği sağlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıklarının temel özelliklerini listeler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroorganizma ve parazitlerin özellikleri ve yaptıkları hastalıklarla ilgili temel bilgiyi açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır, ölçüm yöntemlerini sıralar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelere ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri uygular.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Materyal analiz sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Laboratuvar eksiklerini belirler.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki, teknolojik gelişmeleri izleyerek edindiği kazınımlar ile kariyerini yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş; Sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sağlık ve hastalık Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sağlık sorumluluğu Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sağlık riskleri Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kişisel hijyenin geliştirilmesi Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Fiziksel aktvite ve sağlığı geliştirme Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Beslenme ve kilo yönetimi Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ruh sağlığının geliştirilmesi ve stres yönetimi Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Sosyal destek ve sağlığı geliştirme Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sigara, alkol ve madde bağımlılığı; önleme, koruma ve bıraktırma Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kaza ve şiddetin önlenmesi Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Çevre sağlığı; sağlıklı ve güvenli çevrenin oluşturulması Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Cinsel Sağlık ve Sağlığının Geliştirilmesi Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sağlığın geliştirilmesinde birey,aile ve toplumun rolü Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 02:12