Genel Bilgi
Kod | SH112 |
Ad | Farmakoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı farmakoloji ile ilgili temel bilgiler vererek, ilaçların etki mekanizmaları ve kullanılış yollarının ve ayrıca sistemik hastalıklarda kullanılan ilaçların kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste temel farmakolojik bilgilerin yanı sıra ilaç farmakokinetiği, ilaç farmakodinamiği ve sıklıkla gözlenebilen advers reaksiyonlar anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
- Akılcı tedavi yönünden tıbbi farmakoloji Cilt 1-2 Prof. Dr. Oğuz KAYAALP - Farmakoloji, Prof.Dr. Ahmet Ulugöl, Prof.Dr. Ç.Hakan Karadağ, Prof.Dr. Dikmen Dökmeci, Prof.Dr. Özgür Gündüz, Yrd.Doç.Dr. Ruhen Deniz Topuz - Sağlık Bilimler Fakülteleri ve Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji, Prof.Dr. İsmet Dökmeci, Yrd. Doç.Dr.A.Handan Dökmeci
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakoloji ile ilgili temel bilgilerini kavrar |
ÖÇ02 | Farmakokinetik ve Farmakodinami nedir açıklar |
ÖÇ03 | İlaçların etki mekanizmalarını ve ilaçların etkisini değiştiren faktörleri listeler ve açıklar |
ÖÇ04 | İlaç etkileşimlerini, ilaç alerjisi, ilaçların istenmeyen ve toksik etkilerini açıklar |
ÖÇ05 | İlaçların farmasötik şekillerini ve ilaç uygulama yollarını sıralar |
ÖÇ06 | Yaşlılarda ilaçların etkisinde değişikliğe yol açabilecek fizyolojik değişiklikleri açıklar ve yaşlılıkta sıklıkla kullanılan ilaç gruplarını listeler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş, İlaçların farmasötik şekilleri ve ilaç uygulama yolları | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İlaç-Reseptör Kavramı ve Farmakodinami | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farmakokinetik | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İlaçların Biyotransformasyonu | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yaşlılığa Bağlı Gelişen farmakolojik Değişiklikler | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İlaç etki mekanizmaları ve ilaç etkisini değiştiren faktörler | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İlaçların toksik etkileri | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Non Stereoidal Antiinflamatuar İlaçlar | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitaplarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi ve İlaçları | Öğretim üyesi ders notları ve Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi ve İlaçları-2 | Öğretim üyesi ders notları ve Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kardiyovasküler Sistem İlaçları | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yaşlılarda Advers İlaç Reaksiyonları | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sedatif ve Hipnotik İlaçlar | Öğretim üyesi ders notlarını ve Farmakoloji kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Konuların tekrar edilmesi 2 | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |