Genel Bilgi
Kod | YBP132 |
Ad | Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşlı bireylerin bütüncül yaklaşımla bakımında, temel kavram ve ilkeleri açıklama ve bunlarla ilgili teknik ve yöntemleri uygulama becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi , Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım 3.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum gereksinimi 4.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım 5.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Uyku ve Dinlenme 6.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Ağrı ve Acının Giderilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Akça A.Temel Hemşirelik Kavramlar,İlkeler,Uygulamalar. İstanbul:Medikal Yayıncılık,2008. <br> 2. Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi, 2010.
Notlar
1.Akça A.Temel Hemşirelik Kavramlar,İlkeler,Uygulamalar. İstanbul:Medikal Yayıncılık,2008. <br>2. Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi, 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sindirim sistemini oluşturan organların işlevlerini açıklar ve yaşlılığa özgü değişiklikleri ayırt eder. |
ÖÇ02 | Mide entübasyonun uygulama ilkelerini listeler ve mide entübasyonunu yapar. |
ÖÇ03 | Solunum sistemini oluşturan organların işlevlerini açıklar ve yaşlılıkta meydana gelen solunum sistemi değişikliklerini bilir. |
ÖÇ04 | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler doğrultusunda intestinal boşaltım gereksiniminin karşılanmasına ilişkin rutin ve özel uygulamaları kullanır. |
ÖÇ05 | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler doğrultusunda üriner boşaltım gereksiniminin karşılanmasına ilişkin rutin ve özel uygulamaları kullanır. |
ÖÇ06 | Yaşlıda uyku, uyku değişiklikleri ve uyku gereksiniminin karşılanmasına ilişkin ilke ve uygulamaları açıklar. |
ÖÇ07 | Yaşlıda ağrının giderilmesi ve yaşlının rahatlatılmasına ilişkin kavram, ilke ve teknikleri açıklama ve uygulamaları kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
3 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi III | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
4 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
5 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
6 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım III | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
7 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Gereksinimi I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Greksinimi II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
10 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Gereksinimi III | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
11 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım I | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
12 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım II | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
13 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım III | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
14 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Uyku ve Dinlenme | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Ağrı ve Acının Giderilmesi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 7 | 1 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,76 | ||
AKTS | 5 AKTS |