Genel Bilgi
Kod | SHS130 |
Ad | Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ön lisans düzeyinde öğrencilere eğitim bilimleri ile ilgili araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Eğitim bilimleri ile ilgili araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi konuları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-İnternet: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Doç. Dr. Vildan Sümbüloğlu, Prof. Dr. Kadir Sümbüloğlu
Notlar
Power point presentation, Dijital kaynaklar,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramları öğrenir |
ÖÇ02 | Araştırma Sorununun Tanımlanması ve Denence Kurma yı öğrenir |
ÖÇ03 | Hipotez Testi İle İlgili Kavramları öğrenir |
ÖÇ04 | Bazı parametrelere İlişkin Test Uygulamaları yapmayı öğrenir |
ÖÇ05 | Ölçme , Deneysel Yöntem , Betimleme Yöntemi ni öğrenir |
ÖÇ06 | Örneklem Seçme Mantığını öğrenir |
ÖÇ07 | Niteliksel Araştırmaların Bilimselliği Niteliksel Araştırmalarda Güvenirlik,Geçerlik ve Genellenebilirliğin neler olduğunu öğrenir 8- Nİteliksel Araştırmalarda Analiz, Niteliksel Araştırmaların Ahlaki Yönü kavramayı öğrenir |
ÖÇ08 | Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri , Anket Yönteminin Türlerini öğrenir |
ÖÇ09 | Uygun Anket Türünü Belirlemeyi öğrenir |
ÖÇ10 | Soru Formunun Yapısı, Soru Çeşitleri, Soru Formatları Doğru ve Dürüst Cevapların Elde Edilmesi, Bir Soru Formu Yapılandırılırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktaları öğrenir. |
ÖÇ11 | Araştırma Tasarımı ve İstatistik Test Seçimi yapmayı öğrenir |
ÖÇ12 | Kaynakça Hazırlama, Etik İhlaller ve İntihal kavramlarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar, Giriş Bilimsel Araştırma Nedir , Bilimsel Araştırmalarının Aşamaları sayısal ve Niteliksel Araştırma Yaklaşımları, sayısal Araştırma Modelleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Araştırma Sorununun Tanımlanması ve Denence Kurma | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hipotez Testi İle İlgili Kavramlar, Hipotez Testi Sürecinde Adımlar , Bazı parametrelere İlişkin Test Uygulamaları, | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ölçme | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Deneysel Yöntem | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yöntem Açıklama | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | ARA SINAV | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İçerik Analizi, Alan Araştırması | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Örneklem Seçme Mantığı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Niteliksel Araştırmaların Bilimselliği Niteliksel Araştırmalarda Güvenirlik,Geçerlik ve Genellenebilirlik, Nitelikseliksel Araştırmalarda Veri Toplama Özellikleri ve Teknikleri , Niteliksel Araştırmada Düzenleme , Niteliksel Araştırmalarda Analiz, | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri , Anket Yönteminin Türleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Uygun Anket Türünü Belirleme ,Anket Uygulamalarında Cevaplama Oranını Arttırma, | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Soru Formunun Yapısı, Soru Çeşitleri, Soru Formatları ,, Doğru ve Dürüst Cevapların Elde Edilmesi, Bir Soru Formu Yapılandırılırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Ön Test | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Araştırma Tasarımı ve İstatistik Test Seçimi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | FİNAL SINAVI | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | FİNAL | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |