Genel Bilgi
Kod | SHS144 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Fatih ZENGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatih ZENGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Fatih ZENGİN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Fatih ZENGİN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin çalışma hayatında karşılaşabilecekleri iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı bilinçlerini artırmak, çalışma ortam risklerinin farkında olmalarını sağlamak, işyerlerinde olması gereken iş sağlığı ve güvenliği organizasyonunun farkında olmalarını sağlamak ve kanuni haklarını bilmelerinin sağlamaktır.
Dersin İçeriği
İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürü, Tarihçesi, Genel Kuralları, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı, yangınlar ve korunma yolları, iş hijyeni, işyerleri risk etmenleri, kişisel koruyucu donanımlar ve kullanımı, iş kazaları ve iş kazalarında ilkyardım, radyasyonlu alanlarda çalışma koşulları, risk değerlendirme metodolojisi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi, F. TANIR, Akademisyen Yayınevi 2021 ISBN: 9786257496988
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını ve tarihçesini açıklar. |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü tanımlar. |
ÖÇ03 | İşyeri ortamı risk etkenlerini listeler. |
ÖÇ04 | İSG hizmetlerini ve İSG kurulunu açıklar. |
ÖÇ05 | İşyerinde iş hijyeni kurallarına uyar. |
ÖÇ06 | Yangının sebeplerini ve söndürme yöntemlerini listeler. |
ÖÇ07 | Radyasyonlu ortamlarda güvenli çalışır. |
ÖÇ08 | Hangi kişisel koruyucu donanımı nerede kullanacağını ayırt eder. |
ÖÇ09 | İş kazalarının önüne geçmek adına risk değerlendirme ekibine katkıda bulunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği kavramı ve tarihçesi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliği Ulusal Mevzuatı - 1 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İş Sağlığı ve Güvenliği Ulusal Mevzuatı - 2 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yangınlar ve Korunma Yolları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | İş Hijyeni | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Biyolojik ve Psikososyal Risk Etmenleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Fiziksel Risk Etmenleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kimyasal Risk Etmenleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ergonomik ve Mekanik Risk Etmenleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kişisel Koruyucu Donanım Kullanımı | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Radyasyonlu Çalışma Alanlarında İş Sağlığı ve Güvenliği | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İş Kazaları ve İş Kazalarında İlkyardım - 1 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | İş Kazaları ve İş Kazalarında İlkyardım - 2 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Risk Değerlendirme Metodolojisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |