Genel Bilgi
Kod | BBT138 |
Ad | İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÖKHAN TAMER KAYAALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistiğe ait çeşitli yöntem ve tekniklerle analiz edilen sonuçların yorumlanması; örnekleme, deneme, değişkenlik, dağılış, nedensellik, tahmin, güven aralığı, hipotez testleri ve önem kontrolleri gibi temel istatistik kavramlar ve yöntemlerin anlaşılmasını sağlamak ve istatistik ile ilgili analiz ve kritik değerlendirme yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders değişken türleri, bir veya daha fazla kalitatif ve kantitatif değişkenin grafiksel analizi; dağılışlar, dağılışın merkezi ölçüleri, dağılıştaki değişkenlik, çarpıklık ve diklik; şansa bağlı örnekleme; normal dağılışlar; bir veya daha fazla örnek için hipotez testleri; uyum iyiliği ve bağımlılıkla ilgili Ki-kare testleri; Pearson korelasyonu, doğrusal regresyonlar ve ilgili önem testleri hakkında tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistik konuları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Kayaalp,G.T. ve Çankaya, S. 2018. İstatistik Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitapları No :A-84. Adana
Notlar
İkiz, F, Püskülcü, H. ve Eren, Ş. 19996. İstatistiğe Giriş. Barış Yayınları İzmir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel istatistik kavramları ve terimleri öğrenme |
ÖÇ02 | Basit deneme planlama, kurma ve verileri özetlemede beceri kazanma |
ÖÇ03 | Olasılık kuramını anlama ve basit olasılıkları hesaplama becerisi kazanma |
ÖÇ04 | Temel çıkarımsal (yorumlamalı) istatistiksel veri analizinde yeterlik |
ÖÇ05 | Hipotez testleri ve iki örnekli verilerin karşılaştırılmasını öğrenme |
ÖÇ06 | Tek değişkenli verilere ait tanımlayıcı istatistikleri hesaplama ve yorumlama becerisi kazanma |
ÖÇ07 | İki değişken arasındaki ilişkileri anlama ve yorumlama becerisi kazanma |
ÖÇ08 | Tek yönlü varyans analizini öğrenme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğe giriş, Temel terimler ve kavramlar, İstatistiksel semboller, Veri ve değişkenler, Değişken türleri | İnternette İstatistiğe giriş başlıklı öğrenme kaynaklarını araştırma; İstatistiğin tanımı ve amaçlarını öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Populasyon, Örnek ve Örnekleme | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sayısal ve grafiksel veri özetleme, frekans tabloları, Histogramlar, Grafikler, Grafik türleri, Dağılışların yorumlanması | R istatistik yazılımını Comprehensive R Archive Network ten indirme ve kurma, İnternette R istatistik yazılımı ile ilgili öğrenme materyallerini arama ve bazılarını indirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | Merkezi dağılış ölçüleri, Aritmetik ortalama, Tartılı ortalama, Harmonik ortalama, Geometrik ortalama, Budanmış ortalama, ortanca, tepe değeri, çeyrek, ondalık ve yüzdelik konum ölçüleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Değişim/dağılış ölçüleri: Değişim genişliği, Varyans, Standart sapma, Varyasyon katsayısı, Diklik ve Çarpıklık katsayıları, Ortalamanın standart hatası | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Olasılığa giriş: Olasılık kuralları, deneme, örnek uzayı, basit olay, olay, tümleyen olay, olayların kesişim ve birleşimleri, bir olayın olasılığı, koşullu olasılıklar, bağımsız olaylar, birbirini engelleyen olaylar, Venn şemaları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Kesikli olasılık dağılışları, Binomiyal dağılışlar, Poisson dağılışları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma. Olasılık dağılışları ile ilgili Java appletlerini indirme ve bilgisayara kurma; basit olasılık hesaplamaları yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
9 | Standart sapmanın bilindiği ve bilinmediği durumlarda populasyon ortalaması ve oranların aralık tahminleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Örnek büyüklüğünün saptanması | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hipotez testleri, Sıfır ve alternatif hipotezlerin kurulması; I. ve II. tip hatalar; bir populasyon ortalaması ve oranına ilişkin testler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İki populasyon ortalaması arasındaki farklılıkların testleri, bağımsız ve eşli örneklere ilişkin testler, Oranlardaki farkların testleri. Populasyon varyanslarına ve iki populasyon varyansı arasındaki farklılıklar için hipotez testleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ki-Kare analizi: Uyum iyliği ve iki yönlü tablolarda bağımsızlık testi | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İki değişkenli veri analizi: Korelasyon ve doğrusal regresyon tahminleri, Serpilme diyagramları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tek yönlü varyans analizine giriş | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |