Genel Bilgi
Kod | BBT219 |
Ad | Bitki Biyokimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere bitkilerin yaşamsal faaliyetlerini devam ettirebilmeleri için gerekli olan biyokimyasal reaksiyonları, bitkisel üretim ve bitkilerin kaliteleri üzerindeki rollerini kimya ve biyoloji bilimlerinden yararlanarak moleküler düzeyde vermek.
Dersin İçeriği
Dersin kapsadığı konular: i) Bitki Hücrelerinde Enerji Üretimi, ii) C3 Bitkilerinde Fotosentez: Benson-Calvin Döngüsü ve Fotorespirasyon, iii) Karbondioksit Yoğunlaştırma Mekanizmaları: C4-Fotosentezi ve CAM, iv) Karbonhidrat Biyokimyası, v) Bitkisel Lipidler-Metabolizmaları ve fonksiyonları, vi) Azot Bağlanması (Fiksasyonu), vii) Azot Metabolizması, viii) İkincil Metabolizma, ix) Bitkisel Pigmentler, x) Bitkilerde Genom Organizasyonu ve Protein Sentezi, xi) Genin Kendini İfadesinin Yönetimi, xii) Gelişimin Moleküler Kontrolü ve xiii) Hücre Kültürü, Transformasyon ve Gen Teknolojisi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders notları Bitki Biyokimyası (Çeviri editörleri: Ayaz ve Sökmen)
Notlar
Başka ders kaynağı bulunmamaktadır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fotosentezle ilişkili olan kaynak (source) ve boşaltım (sink) organlarının yapıları ve görevleri ve bitkilerde karbonhidrat, protein ve yağ üretimleri hakkında temel bilgiler edinir |
ÖÇ02 | Azot ve S gibi besin elementlerinin asimilasyonları ve bunlarla ilişkili organik bileşiklerin sentezlenmeleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur |
ÖÇ03 | Kuraklık, sıcak-soğuk, don ve aşırı radyasyon gibi stres koşullarında bitkierde meydana gelen biyokimyasal değişiklikleri tanır |
ÖÇ04 | Bitkisel yaşamın olmazsa olmazı olan gen metabolizması ve gelişimin moleküler kontrolü konularında temel bilgilere sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş-Bitki Hücrelerinde Enerji Üretimi | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki Hücrelerinde Enerji Üretimi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | C3 Bitkilerinde Fotosentez: Benson-Calvin Döngüsü ve Fotorespirasyon | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Karbondioksit Yoğunlaştırma Mekanizmaları: C4-Fotosentezi ve CAM | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Karbonhidrat Biyokimyası | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bitkisel Lipidler- Metabolizmaları ve fonksiyonları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Azot Bağlanması (Fiksasyonu) | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Azot Metabolizması | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İkincil Metabolizma | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bitkisel Pigmentler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bitkilerde Genom Organizasyonu ve Protein Sentezi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Genin Kendini İfadesinin Yönetimi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gelişimin Moleküler Kontrolü | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hücre Kültürü, Transformasyon ve Gen Teknolojisi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |