Genel Bilgi
Kod | BBT232 |
Ad | Tarım Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kırsal alanda tarımsal faaliyetlerle uğraşan insanların gerek birbirleriyle, gerekse toprak mülkiyet sisteminden kaynaklanan hukuki sorunlarına teorik düzeyde bakış açısı kazandırmak; tarımsal üretimin temel ögesi olan toprak ve bunun dışında mera, su, çevre, orman ve tarım işçileri ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Hukuk ve Tarım Hukuku üzerine genel bilgiler; Toprak hukukunun tarihi gelişimi (16-19. Yüzyıl Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi); Tarım Hukuku yönünden medeni kanun (Ayni hak; taşınır-taşınmaz eşyalar, zilyedlik, tapu sicili, mülkiyet kavramı, taşınmaz mülkiyetin kazanılması-kaybedilmesi vb. kurallar); Tarım hukuku yönünden borçlar kanunu (Ürün ve adi kira, kiracılık ve ortakçılık ile ilgili kurallar); Ülkemizdeki başlıca reform çalışmaları kapsamında kamulaştırma, toprak dağıtımı (Çiftçilerin seçimi, toprak genişliği, devralma bedeli vb. yasal düzenlemeler); Arazi toplulaştırması; Çeşitli ülkelerde tarım topraklarının amaç dışı kullanımı ve bunu önleyici yasal düzenlemeler; Mera hukuku; Sular hukuku; Tarım işçileri ve çalışma koşulları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders notu ve önerilen kaynaklar.
Notlar
TOPRAK HUKUKU SUAT AKSOY
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarım hukukunun temel ilkelerini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Tarımsal üretimin ve tarım hukukunun en önemli unsurlarından olan toprak ile ilgili çıkarılmış yasaları, tarihsel süreç içerisinde ortaya koyabilir. |
ÖÇ03 | Toprak ve tarım reformu ile ilgili yasal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir. |
ÖÇ04 | Mera hukuku ile ilgili ,asal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir. |
ÖÇ05 | Sular hukuku ile ilgili yasal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir. |
ÖÇ06 | Çevre hukuku ve orman hukuku ile ilgili yasal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir |
ÖÇ07 | Tarım işçileri ile ilgili yasal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir. |
ÖÇ08 | Tarımda iş ve işçi bulma aracılığı ile ilgili yasal düzenlemeleri özetleyebilir, tartışabilir ve fikir yürütebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hukuk ve Tarım Hukuku ile İlgili Genel Bilgiler | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak Hukukunun Tarihi Gelişimi:16-19. Yüzyıl Osmanlı Dönemi | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak Hukukunun Tarihi Gelişimi: Cumhuriyet Dönemi | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tarım Hukuku Yönünden Medeni Kanun | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarımsal İşletmeler için Özel Miras Kuralları | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tarım Hukuku Yönünden Borçlar Kanunu | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ülkemizdeki Başlıca Toprak ve Tarım Reformu Çalışmaları | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Tarım Topraklarının Amaç Dışı Kullanımı ve Bunu Önleyici Yasal Düzenlemelerin Çevre Politikaları Açısından Değerlendirilmesi | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mera Hukuku, | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sular hukuku | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Çevre Hukuku, Orman Hukuku | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tarım İşçileri ve Çalışma Koşulları | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tarımda iş ve İşçi Bulma Aracılığı | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Ders notu ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notları ve önerilen kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |