Genel Bilgi
Kod | BKP357 |
Ad | Bitki Hastalıkları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAADETTİN BALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kültür bitkilerinde hastalık oluşumu ve gelişimi, fitopatolojide temel kavramlar biyotik ve abiyotik faktörler nedeniyle zarar gören bitkilerde hastalık-konukçu etkileşimleri, hastalanan bitkilerde meydana gelen fizyolojik ve anatomik değişimler, oluşan belirtiler, hastalık etmenlerinin etiyolojisi, tanınmaları, yayılma ve dağılma yolları, infeksiyon yapma koşulları, etmenlerin çoğalmaları, hayat döngüleri ve mücadele yöntemleri ile ilgili temel ve genel kavramları geliştirmek ve önemli bitki hastalıklarını tanıtmak, mücadele yöntemleri hakkında bilgiler vermek
Dersin İçeriği
Kültür bitkilerinde zararlı olan fungal,bakteriyel ve viral hastalık etmenleri ile abiyotik faktörlerin neden olduğu hastalıklar, tanılanması, etiolojisi, epidemiyolojisi ve mücadeleleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Power point sunuları, ders notları
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki yetiştiriciliğinde beslenme dışında hastalıkların önemini kavrar |
ÖÇ02 | Kültür bitkileri yetiştiriciliğinde zararlı olan hastalıkları öğrenir ve mücadeleleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Sağlıklı bitki yetiştiriciliği için kimyasal mücadele dışında diğer mücadele yöntemlerini öğrenir ve çevre bilinci gelişir |
ÖÇ04 | Beslenme ve hastalık ilişkilerini öğrenir, oluşan zararın nedenini çözer, |
ÖÇ05 | Ziraat mühendisliği konusunda ana konusu besleme ve toprak olmakla beraber genel mühendislik kavramı içinde hastalıkların yerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Problemli gelişen bitkilerde hastalıklardan kaynaklanıp kaynaklanmadığı konusunda yorum yapabilir. |
ÖÇ07 | Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
ÖÇ08 | Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
ÖÇ09 | Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
ÖÇ10 | Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
ÖÇ11 | Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ - Tarım ve Bitki Hastalıkları, Fitopatoloji Bilimi, Tarihçe, Genel Sınıflandırma Ödev verilmesi | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Parazitizm ve Hastalık Gelişimi,Patojenler Bitkilere Nasıl Saldırır | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hastalıklar Ürünleri Nasıl Etkiler, Bitki Hastalıkları Epidemiyolojisi | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitki Hastalıklarının Genetiği ve Patojenlere Karşı Bitki Savunma Mekanızmaları | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Abiyotik Hastalıklar ve Hastalık Gelişimi Üzerine Çevrenin Etkisi | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Prokaryotlar (Bakteriler vd) Tarafından Neden Olan Hastalıklar | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fungusların Ekolojik, Ekonomik, Patolojik Özellikleri ve Sınıflandırılmaları, Funguslar Tarafından Neden Olunan Hastalıkları | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Virüsler ve benzeri diğer etmenler tarafından Neden Olunan Hastalıklar | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bitki Patojenlerinin Tanılanması - oluşturdukları genel belirtiler ve hastalık tespit yöntemleri | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Meyve yetiştiriciliğinde önemli hastalıklar (Belirtilreri, tanınması, yayılma yolları, önemi) | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sebze ve süs bitkileri yetiştiriciliğinde önemli hastalıklar (Belirtilreri, tanınması, yayılma yolları, önemi) | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tarla bitkileri yetiştiriciliğinde önemli hastalıklar (Belirtilrei, tanınması, yayılma yolları, önemi) | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gübre -toprak ve bitki sağlığı ilişkileri | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bitki besleme -toprak ve bitki sağlığı ilişkileri | Verilen notlar, yardımcı kaynaklar ve power point sunularından ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenilen konuları kapsayacak şekilde | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |