Genel Bilgi
Kod | BBT325 |
Ad | Kök Bölgesi Ekosistemi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mikroorganizma faaliyetlerinin toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine olan etkileşimi ile bunların kök büyümesi üzerindeki etkileri ve bitkilerin besin elementi su alınımında mikroorganizmaların rolü öğrenciye kavratılmasını sağlamak. Mikoriza ve N-friksiyonu yapan bakterilerin rizosferdeki rolü ve bitki gelişimine olan etkilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bitki kök oluşumunu etkileyen faktörler, mikroorganizma dinamiği, rizosfer bölgesi toprağının fiziksel, kimyasal biyolojik özelikleri ve bunların bitki besin elementi alımı üzerindeki etkileri, rizosfer pH ının değişimine neden olan etkenler ve bunların ve bitki kök sitemlerinin besin elementi üzerindeki etkileri, kök bölgesi hastalık ve zararlılar ve alınması gereken önlemler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Rizosfer kitabı
Notlar
Mikoriza
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprakta mikroorganizma ve bitki dinamiğinin çevre boyutu ve mekanizmaların daha iyi anlaşılmasını sağlamak |
ÖÇ02 | Geniş bir alanda toprak biliminin ve kök biyolojisi biliminin tanıtılması sonucu rizosfer mekanizmasının bitki yetiştiriciliğindeki yerinin tanımlanması için geniş bilgi ortam yaratmak. |
ÖÇ03 | Mikroorganizma faaliyetlerinin ve kök salgılarının rizosfer toprağının fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine olan etkileri ile bunların kök büyümesi üzerindeki etkileri ciddi olarak araştırılması gereken konuların başında gelmektedir. |
ÖÇ04 | Kök büyümesinin besin elementi alımındaki yerini ve konuya ilişkin bilgilerimiz ile edindiğimiz bilgileri diğer bilimsel disiplinlerle birleştirmek |
ÖÇ05 | Mikoriza ve N-fiksasyonu yapan mikroorganizmaların besin elementi alımındaki yerini öğrenciye benimsetmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlı-toprak çevre ilişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rizosfer nedir Tarım için önemi nedir | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rizosfer ve toprak biyoteknolojisi ilişkisi Toprak-bitki organizma ilişkisi konusunda biyoteknoloji ne ifade ediyor. Biyoteknoloji bitki kök bölgesinde nasıl uygulanır | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kök gelişimi ve büyümesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kök karbon dinamiği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kök anatomisi ve riozferdeki canlı topluluğu Toprak-bitki-kök morfolojisinin etkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kök büyümesine etki eden faktörler Su stres altında kök büyümesi Toprak sıcaklığı Oksijen yetersizliği altında kök büyümesi Ağır metal toksitesi altında kök büyümesi Tuz stresi altında kök gelişimi Mekanik sıkışma koşullarında kök büyümesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kök bölgesinin bitki kök besin elementlerinin alımı üzerine olan etkisi. Difüzyon ve kütle taşınma mekanizmaları ve bunların matematiksel hesaplanmaları. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kök uzunluğunun hesaplanması. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Rizospherdeki mikroorganizmaların bitki sağlığı üzerine olan etkileri (kök hastalıkları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mikorizal biyolojisi, Mycorizosfer, Bitki köklerinin ve simbiyotik ilişkilerin toprak fiziksel, kimyasal ve biyolojik verimlilikleri üzerine olan etkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Endomikoriza (Arbuskular Mikoriza (AM)) ve Makro element alımı (N, P, K, Ca ve Mg) Mikro element alımı (Zn, Cu, Fe, Mn ) Mikoriza su alımı üzerine etkileri Mikorizanın stres faktörlerine karşı etkis | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ektomikorizanın besin elementi ve su alımındaki yeri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Rizosfer bölgesindeki bitki kökleri ile mikroorganizma işbirliği N-Fiksasyonu ve mikorizal infeksiyon ilişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | mikroroganizma iklim değişimeri ilişkisis | genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |