Genel Bilgi
Kod | G348 |
Ad | Gıda Güvenliği ve Kalite Kontrolü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tüketilen gıdaların ve bunların güvenlik konularının farkında olunması ve bilinçli tüketicilerin ve üreticilerin yetiştirilmesi. Bilimsel olarak, bu süreçlerde, gıda güvenliği mekanizmasının işleyişi ve çalışması ile ilgili bilgi ve altyapıyı nasıl artıracağı amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Süt süt ürünleri, et ve et ürünleri, yumurta, hububat ve ürünleri, Bitkisel yağ ve margarin, özel gıdalar (kakao, kahve, çikolata, şekerlemeler, tuz, baharat vb), sebze-meyve ve ürünlerinin mikrobiyolojik kalitesi ve nasıl kontrol edilecekleri, , su mikrobiyolojisi , Tüm bu gıda grubu üretim, depolama, dağıtım ve tüketiciye ulaştırılmasında gıda güvenliği sistemleri ile nasıl çözümler yaratılabileceği, gıda sanayinde denetim ve kontroller, uluslararası ve ulusal regülasyonlar ve uygulamaları konularında bilgi sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Erkan, N., Alakavuk, D. Ü., Tosun, Y. Ş. (2008). Gida Sanayinde Kullanilan Kalite Güvence Sistemleri. Journal of FisheriesSciences. com, 2(1), 88-99.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptama, tanımlama ve çözme |
ÖÇ03 | Sahip olduğu bilgileri farklı alanlarda kullanabilme becerisi kazandırma |
ÖÇ04 | Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirme konusunda bilgi sahibi olma |
ÖÇ05 | Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme konularında becerilerini arttırma |
ÖÇ06 | Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemlerin kullanılması ve sonuçların yorumlanması konularında bilgi sahibi olma |
ÖÇ07 | Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern araçların seçilmesi ve kullanılması konularında bilgi sahibi olma |
ÖÇ08 | Laboratuvarın gıda analizlerinde nasıl kullanıldığı, sorunların değerlendirilerek yorumlanmaları ve raporların yazılması konularında bilgi sahibi olma |
ÖÇ09 | Bağımsız karar verme, kendine güven, yaratıcılık becerisi kazandırma ve sorumluluk alabilme |
ÖÇ10 | Ekip oluşturabilme ve ekip çalışmasına uyum sağlama |
ÖÇ11 | Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirme |
ÖÇ12 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci |
ÖÇ13 | Alandışı bilgilerden yararlanarak kendi alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilmek ve iletişim teknolojilerini kullanmak |
ÖÇ14 | Gıda konusunda da literatürü izleyebilecek düzeyde yabancı dilinde gelişme |
ÖÇ15 | Gıda ile ilgili mevzuat ve yönetim sistemleri hakkında fikir sahibi olmak , Meslek etiğine saygılı olma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ile ilgili bilgilendirme ve kaynak kitap tanıtımı, genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi ders bilgilerinin kısa aktarımı | Genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Gıda güvenliği tanımı ve içeriği, güvenli gıda üretimine yönelik sistemler ve HACCP | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hastalığa neden olan gıda kaynaklı kusurlar, gıdalardaki mikrobiyolojik, fiziksel ve kimyasal tehlikeler | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Risk analizi, mikrobiyel kalite yaklaşımları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Gıdalarda bulunan mikrobiyolojik tehlikelerin tanımlanmasında kullanılan yöntemler | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Mikrobiyolojik kriterler, hızlı sayım ve tanım yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Meyve -sebze ve ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ARA SINAVI | Ara sınava kadar işlenmiş konuları, önerilen kaynaklardan ve verilen ders notlarından çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tahıl ve tahıl bazlı ürünlerde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yemeklik yağlarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Baharat, tuz ve diğer özel gıdalarda ( kakao, çikolata, kahve, şekerlemeler vb) mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yumurtalardaki riskler ve gıda güvenliğinin sağlanması | Ders notundaki ilgili konular ve bu konuyla ilgili makaleler, gazete haberleri ve son gelişmeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İçme ve kullanma sularında mikrobiyolojik kalitenin belirlenmesi ve sağlanması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince işlenmiş konuları, önerilen kaynaklardan ve verilen ders notlarından çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince işlenmiş konuları, önerilen kaynaklardan ve verilen ders notlarından çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |