Genel Bilgi
Kod | BBT403 |
Ad | Toprak Mikrobiyolojisi ve Biyokimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELİM EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ali COŞKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere toprak ortamında faaliyet yapan mikroorganizmaların çevre ile olan ilişkilerini anlatmak; toprak verimliliği, bitkilerin beslenmesi ve besin elementlerinin döngüsü açısından mikroorganizmaların önemini ve bu faaliyetler sırasında olagelen biyokimyasal reaksiyonları tanıtmak.
Dersin İçeriği
Mikrobiyel yaşam ortamı olarak toprak, toprakta mikrobiyel populasyon varlığı ve ölçüm yöntemleri, mikroorganizmaların beslenme şekilleri ve enerji kazanımı, enzimler ve görevleri, mikroorganizmalar arası ilişkiler, C-döngüsü, nişasta-selüloz parçalanması, nitrifikasyon, amonifikasyon, denitrifikasyon, mikrobiyel N2-fiksasyonu, Rhizobiyal biyogübre üretimi, Rhizobium aşılaması, mikroorganizma-pestisit ilişkileri, P-döngüsü, S-döngüsü
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders notları ÇÜBİS üzerinden yüklenmektedir.
Notlar
1.Soil Microbiology. Alexander von Martin, 1971. 2. General Mictobiology. Stainer, Adelberg, Ingraham. 3. Umwelt-Mikrobiologie. Wolfgang
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak mikroorganizmalarının bitki besleme ve gübreleme açısından önemini kavrar |
ÖÇ02 | Toprak mikroorganizmalarını besi ortamında tanır, sayar ve mikrobiyel gübre üretimi amacıyla çoğaltabilir |
ÖÇ03 | Toprak mikroorganizmalarının çevre açısından önemini kavrar |
ÖÇ04 | Toprakların biyolojik aktivitesi hakkında yorum yapabilir ve biyolojik aktiviteyi ölçer |
ÖÇ05 | Toprak mikroorganizmalarının besin elementleri döngüsü açısından önemini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikrobiyel yaşam ortamı olarak toprak | Ders içeriği hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprakta mikrobiyel populasyon varlığı ve ölçüm yöntemleri | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mikroorganizma beslenme şekilleri ve enerji kazanımı | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Enzimler ve görevleri | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mikroorganizmalar arası ilişkiler, ödev kontrol ve tartışma | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | C-döngüsü ve CO2 tayini | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Nişasta-selüloz parçalanması | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nitrifikasyon, amonifikasyon, denitrifikasyon | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mikrobiyel N2-fiksasyonu, ödev kontrol ve tartışma | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Rhizobiyal biyogübre üretimi | Laboratuvar uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Rhizobium aşılaması | Laboratuvar uygulama hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | Mikroorganizma-pestisit ilişkileri | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | P-döngüsü, S-döngüsü | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi, sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların gözden geçirilmesi, sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |