Genel Bilgi
Kod | BBT417 |
Ad | Uzaktan Algılama ve CBS |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET EREN ÖZTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET EREN ÖZTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz tarımında önemli teknolojik gelişmelerin başında gelen Uydu verilerinin ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin uygulama alanları anlatılacaktır. Bu konularda temel bilgiler verilecek, farklı yöntem ve yaklaşımlar sunulacaktır. Bu uygulamalar sonucunda elde edilecek bilgilerin yorumlanacağı ve üretilen bilgilerden etkin yararlanma olanakları tartılaşacaktır.
Dersin İçeriği
Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerin temel prensipleri. Algılayıcı platromlar ve yansıma prensipleri. Bitki, toprak ve su yüzeylerinin yansıma özellikleri. Uzaktan Algılamada görüntü işleme yöntemleri ve sınıflandırmalar. Sonuçların değerlendirilmesi ve doğruluk analizleri. CBS nin tanımı ve veri kaynakları. Sisteme veri girişi ve düzenleme. Veri analiz yöntemleri. Sonuç haritalarının üretimi ve yorumu
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Uzaktan Algılama ve CBS Ders Notu
Notlar
İTÜ Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uydu verilerinin tarımda kullanımları ve uygulama alanlarını kavrar |
ÖÇ02 | Uzaktan Algılama yardımı ile toprak ve bitkilerin gözlenmesi ve haritalanması temel bilgilere sahip olur |
ÖÇ03 | Arazi kullanımdaki zamansal değişimlerin ve mevcut kullanımın izlenmesi çalışmalarında farklı yaklaşımları oluşturur |
ÖÇ04 | CBS nin uygulama alanları ve temel prensiplerini bilir |
ÖÇ05 | CBS nin mantıksal oluşumu ve veri ilişkilerini irdeler |
ÖÇ06 | CBS ve uzaktan algılama bağlantılarının tarım da etkin kullanımını yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan algılamanın tanımı ve uygulama alanları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Algılayıcı platformlar ve özellikleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yansıma prensipleri ve elekromanyatik spektrum | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprak ve bitkilerin yansıma karakteristikleri ve yansımayı etkileyen faktörler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Görüntü işleme, geometrik ve radyometrik düzeltmeler, ve görüntü zenginleştirme yöntemleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sınıflama yöntemleri: kontrollü ve kontrolsüz sınıflamalar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Görüntü yorumlama ve doğruluk analizleri, örnek uygulamalar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve uygulama alanları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Projeksiyon yöntemleri, Geo-referans ve koordinat sistemleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Coğrafik doğrulama, CBS bileşenleri ve sistem yapıları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Raster ve Vektör temsil etme | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | CBS verilerinin sınıflandırılması, topolojik ilişkiler ve veri kaynakları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Veri toplama, depolama ve veri tabanı yapıları, coğrafi analizler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tarım ve çevre çalışmalarında örnek uygulamalar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |