Genel Bilgi
Kod | BBT458 |
Ad | Sürdürülebilir Toprak Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, tarımsal arazilerin sürdürülebilirlik kullanımı çerçevesinde toprakların bilimsel, uygun ve akılcı kullanımını, arazilerin korunması ve geliştirilmesi için gerekli toprak yönetim ve uygulamalarının öğrencilere tanıtımını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Toprak yönetimi; Toprak yönetiminin bir unsuru olarak toprak ve Türkiye topraklarına genel bir bakış. Toprakta adhezyon ve kohezyon ilişkileri; Toprak tavı ve kıvamı; Toprak işleme ve işleme sistemlerinin seçiminde etkili faktörler. Sürdürülebilir toprak yönetiminde korumalı ve geleneksel işleme sistemleri ve bunların temel prensipleri. Toprak işleme esnasında gerçekleşecek dinamik toprak özelikleri ve bunların değerlendirilmesi, Tohum yatağının hazırlanması; Kültivasyon; Toprak işlemede sıkışma problemleri ve çözüm yöntemleri; Toprak yorgunluğu ve nedenleri; Sürdürülebilir ve geleneksel tarım sistemleri; Toprak neminin kayıpları ve düzenleme yolları; Kurak ve yarı kurak bölgelerde nadas uygulamaları ve bunun yönetilmesi. Hassas tarım ve uygulama prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Toprak Yönetimi
Notlar
Toprak Yönetimi ile ilgili farklı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir toprak yönetimi ilke ve uygulamalarını kavrar. |
ÖÇ02 | Toprak-iklim-insan ilişkilerinin sürdürülebilir toprak yönetimindeki etkilerini kavrar. |
ÖÇ03 | Toprakların sürdürülebilirliğinde Dünya ve Türkiyedeki toprakların temel sorunlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Toprakların sürdürülebilir yönetimi için topraktaki temel unsurların etkileri ve bunların bilimsel metotlarla belirlenmesini kavrar. |
ÖÇ05 | Toprak işleme esnasında toprakta gerçekleşecek dinamik değişimleri kavrar ve değerlendirir, |
ÖÇ06 | Kurak ve yarı kurak bölgelerdeki nadas uygulamalarında su depolamanın önemi, amacı ve başarı yöntemlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir toprak yönetimi tanımları, arazi ve toprak kavramları, tarımda sürdürülebilirliğin mantığı. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toprak-iklim-insan ilişkilerindeki uyum ve düzenin sürdürülebilir toprak yönetimine etkileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toprak yönetiminin bir unsuru olarak toprak ve Türkiye topraklarına genel bir bakış. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak tavı, tavın göstergeleri, toprakta tavın ölçülmesi.Toprak tavı-bitki gelişimi-toprak işleme istekleri. Toprak tavı açısından bir toprak profili | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak kıvamı, kıvamı etkileyen kuvvetler ve faktörler. Toprak-su siteminde nem içeriğine bağlı olarak toprak kıvamı ve özellikleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak işleme ve işlemenin amaçları. Sürdürülebilir toprak yönetiminde işlemenin yeri ve önemi. Toprak işlemeyi etkileyen faktörler ve işlemede karşılaşılan özel sorunlar. Toprak işleme esnasında gerçekleşecek dinamik değişimleri ve bunların değerlendirielmesi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tohum yatağının hazırlanması, iyi bir tohum yatağının nitelikleri, tohum yatağının hazırlanmasında toprak işlemenin rolü ve önemi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültivasyon ve amaçları. Sürdürülebilir toprak yönetiminde toprak sıkışmasının nedenleri, göstergeleri ve çözüm önerileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprak işleme sitemleri ve bunların seçiminde etkili faktörler, toprak işlemenin toprak özelliklerine etkileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toprak yorgunluğu, toprak yorgunluğunun nedenleri ve çözüm önerileri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Geleneksel tarım ve organik tarım sistemlerinin sürdürülebilir toprak yönetimi açısından değerlendirilmesi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sürdürülebilir toprak yönetiminde toprak kalitesinin yeri ve önemi. Toprak kalitesinin temel göstergeleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nadas ve nadasın Türkiye'deki uygulamaları. Nadas uygulamalarında karşılaşılan sorunlar. Kurak ve yarı kurak bölgelerdeki su depolamanın önemi, amacı ve başarı yöntemleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hassas tarım ve uygulamaları. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |