Genel Bilgi
Kod | HEM655 |
Ad | Hemşirelikte Kuramsal Ögeler I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EVŞEN NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EVŞEN NAZİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doktora öğrencilerinin; sağlıklı ya da hasta bireyin bakımında hemşirelikle ilgili kuramları kullanarak bütüncül bir bakış açısı kazanmaları için hemşirelik uygulamalarının temelindeki kavram ve kuramları öğrenmesini ve benimsemesini sağlamaktır
Dersin İçeriği
Hemşirelikte yer alan Kavram-Kuram Tanımları Ve Hemşirelikte Kuramsal ögeleri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Meleis, A. Theoretical Nursing Development and Progress (4th Ed.), Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2007. Alligood, & A.M., Tomey, (Eds.), Nursing theory utilization and application, 3nd ed., St. Louis: Mosby, 2006, 103-129. Birol L (2005). Hemşirelikle ilgili kuramlar. Birol L. Ed. Hemşirelik Süreci. 7. Baskı. İzmir: Etki Matb. Yayıncılık Ltd. Şti., 51-102. Erdemir F (2005). Hemşirelikte Ortak Dil ve Hemşirelik Sınıflama Sistemleri. Birol L. Ed. Hemşirelik Süreci. 7. Baskı. İzmir: Etki Matb. Yayıncılık Ltd. Şti., 157-191. Fawcett (Ed). Contemporary nursing knowledge an analysis and evaluation of nursing models and theories. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2005, 553-599.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelik kuramlarını bilme ve ifade edebilir. |
ÖÇ02 | Hemşirelik kuram ve felsefesi ile ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve değerlendirebilir. |
ÖÇ03 | Hemşirelik uygulamalarında hemşirelik kuram felsefesi ile ilgili bilgileri kullanabilir. |
ÖÇ04 | Hemşirelik kuram ve felsefesiyle ilgili uygulamalarda disiplinler arası çalışmalara yer verebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kavram-Kuram Tanımları Ve Hemşirelikte Kuramsal Öğeler Dersin İçeriğinin Tanıtımı | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Hemşirelik Teorileri Ve Modelleri | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Florance Nihtingale: Çevre Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hildegard E. Peplau: Kişilerarası İlişkiler | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Virginia Henderson: Hemşirelik Bakımında 14 Temel Gereksinim Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Faye Glenn Apdellah: 21 Hemşirelik Problemi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ernestine Wiedenbach: Klinik Hemşireliği Yardım Sanatı | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Joyce Travelbee: İnsan İnsana İlişkiler Modeli | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dorothea E. Orem: Öz Bakım Yetersizliği Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Jean Orlondo (Pelletier): Hemşirelik Süreci Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Myra Estrin Levine: Koruma Modeli | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Imogene M. King: Kavramsal Sistem Ve Bakımda Amaca Ulaşma Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Sister Callista Roy: Adaptasyon Modeli | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Lydia Hall: Öz, Tedavi Ve Bakım Teorisi | Anlatım, soru-cevap,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |