Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| HEMŞİRELİK (DR) | |
| Kod | HEM627 |
| Ad | Yoğun Bakım Hemşireliği |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 7 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yoğun bakım hemşireliğinin felsefesini ve yoğun bakım hastasının bakımını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Yoğun bakım ünitelerinin tarihçesi ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin sorumlulukları; Yoğun bakım ünitesinde hemşirelik bakımı; Yoğun bakım ünitesinde enfeksiyon kontrolü; Yoğun bakım ünitesinde kayıt sistemleri; Yoğun bakım ünitesinde etik ilkeler ve ikilemler; Yoğun bakım ünitesinde hasta güvenliği ve kısıtlamaları; Kritik hasta deneyimleri; Yoğun bakım ünitesinde hasta ve ailesinin eğitimi; Yoğun bakım ünitesinde teknolojik ortamın hasta ve çalışanlar üzerine etkisi; Yoğun bakım ünitesinde tamamlayıcı tedavi yöntemleri; Yoğun bakım ünitesinde hasta ailelerinin gereksinimleri; Mekanik ventilasyonda hasta bakımı; .Yoğun bakım ünitesinde kanıt temelli uygulamalar; Yoğun bakım hemşirelerinin yaşadıkları sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Enç N. (Ed.) (2021). Yoğun Bakım Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
Notlar
sürekli uluslararası ve ulusal dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yoğun bakım hemşireliği uygulamalarını sıralar. |
| ÖÇ02 | Yoğun bakımda yatan hastaların gereksinimleri doğrultusunda, bireyselleştirilmiş bakım planı hazırlar ve uygular. |
| ÖÇ03 | Yoğun bakım hemşireliği ile ilgili etik ve yasal durumları açıklar. |
| ÖÇ04 | Yoğun bakım ünitelerinde gözlenmesi gereken, yaşam bulgularını, sistemleri ve hemodinamik ölçütleri takip eder, normalden sapmaları tespit edebilir. |
| ÖÇ05 | Yoğun bakım hastası ve ailesinin psikososyal gereksinimlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Yoğun bakım ünitelerinin tarihçesi ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan hemşirelerin sorumlulukları; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Yoğun bakım ünitesinde hemşirelik bakımı; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Yoğun bakım ünitesinde kayıt sistemleri; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Yoğun bakım ünitesinde etik ilkeler ve ikilemler; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Yoğun bakım ünitesinde hasta güvenliği ve kısıtlamaları; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Kritik hasta deneyimleri; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 7 | Yoğun bakım ünitesinde hasta ve ailesinin eğitimi; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Anlatım, tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
| 9 | Yoğun bakım ünitesinde teknolojik ortamın hasta ve çalışanlar üzerine etkisi; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 10 | Yoğun bakım ünitesinde tamamlayıcı tedavi yöntemleri; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 11 | Yoğun bakım ünitesinde enfeksiyon kontrolü; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 12 | Yoğun bakım ünitesinde hasta ailelerinin gereksinimleri; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Mekanik ventilasyonda hasta bakımı; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 14 | Yoğun bakım ünitesinde kanıt temelli uygulamalar; | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 15 | Yoğun bakım hemşirelerinin yaşadıkları sorunlar | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 185 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,40 | ||
| AKTS | 7 AKTS | ||