Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| HEMŞİRELİK (DR) | |
| Kod | HEM623 |
| Ad | Transplantasyon Hemşireliği |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Transplantasyon sürecinde alıcı, verici ve ailelerin bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Transplantasyon tarihçesi; Transplantasyon immünolojisi ve immünosüpresyon; Vericinin hazırlığı; Alıcının hazırlığı; Karaciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Karaciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Böbrek transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Akciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Kalp transplantasyonu, kalp-akciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Kemik iliği transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Pankreas transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Kornea transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; Diğer doku ve organların transplantasyonu ve hemşirelik bakımı
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Çevik C, Özyürek P. (2017). Organ Nakli Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
sürekli uluslararası ve ulusal dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Transplantasyon cerrahisi ve transplantasyon hemşireliğindeki gelişmeleri takip eder. |
| ÖÇ02 | Transplantasyon hemşirelerinin uygulama alanındaki rol ve sorumluluklarını sıralar. |
| ÖÇ03 | Transplantasyonun etik ve yasal boyutunun önemini açıklar. |
| ÖÇ04 | Transplantasyon sürecinde alıcı ve vericinin perioperatif bakımını yürütür. |
| ÖÇ05 | Transplantasyon hastasının bakımında ailenin desteklenmesini sağlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 5 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Transplantasyon tarihçesi; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Transplantasyon immünolojisi ve immünosüpresyon; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Vericinin hazırlığı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 4 | Alıcının hazırlığı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Karaciğer transplantasyonunda hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 6 | Karaciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim |
| 7 | Böbrek transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | Araştırma, okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Böbrek transplantasyonu hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 10 | Akciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 11 | Kalp-akciğer transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 12 | Kemik iliği transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 13 | Pankreas transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 14 | Kornea transplantasyonu ve hemşirelik bakımı; | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 15 | Diğer doku ve organların transplantasyonu ve hemşirelik bakımı | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||