Genel Bilgi
Kod | HEM607 |
Ad | Hemşirelik Uygulamasında Yöntem Çalışması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Amacı / Hedefi
-Bu ders, öğrenciye günümüzde kullanılan hemşirelik yöntem ve tekniklerini kapsamlı bir şekilde inceleyebilme ve yeni teknik ve yöntemler geliştirebilme yetisi kazandırır.
Dersin İçeriği
1. Temel Kavramların İncelenmesi (Bilim ve Yöntem) 2. Temel Kavramların İncelenmesi (Teknik ve Standart) 3. Bilimin Tarihsel Gelişim Süreci 4. Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Düşünme Yöntemi 5. Teknoloji Kavramı ve Teknolojinin Evrim Süreci 6. Hemşirelikte Standart Geliştirme 7. Hemşirelikte Yöntem Geliştirme 8. Hemşirelikte Yöntem Geliştirme 9. Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması 10. Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması 11. Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması 12. Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması 13. Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Sunumu
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik Yüksek Lisans mezunu olmak
Kaynaklar
1. Arda B., Kahya E., Gül B.T. (2004) Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 2. Perry A.G., Potter P.A. (2006) Clinical Nursing Skills Techniques. 6th edition. Elseiver, st. Louis Missouri, USA. 3. Potter P.A., Perry A.G. (2005) Fundamentals of Nursing. 6. Baskı, Mosby-Year Book, USA. 4. Ronan C.A. (1994) Bilim Tarihi -Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Çev. Edi. E. Türkcan.1. Baskı, TÜBİTAK Yayınları/Akademik Dizi 1, Ankara. 5. WHO Regional Office For Europe. LEMON Learning Materials on Nursing. Copenhagen: WHO, 1995: 4-24. 6. Ulusoy M.F. Hemşirelikte Kalite, Standart ve Yöntem Geliştirme. Klinik Bilimler ve Doktor. Cilt:4, Sayı:5, 1998; s:702-706. 7. Yıldırım C. (1996) Matematiksel düşünme. 2. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul. 8. Yıldırım C. (2000) Bilim Felsefesi. 7. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul. Yıldırım C. (2003) Bilim Tarihi, 8. Basım, Remzi kitabevi, İstanbul.
Notlar
1. Arda B., Kahya E., Gül B.T. (2004) Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 2. Perry A.G., Potter P.A. (2006) Clinical Nursing Skills Techniques. 6th edition. Elseiver, st. Louis Missouri, USA. 3. Potter P.A., Perry A.G. (2005) Fundamentals of Nursing. 6. Baskı, Mosby-Year Book, USA. 4. Ronan C.A. (1994) Bilim Tarihi -Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Çev. Edi. E. Türkcan.1. Baskı, TÜBİTAK Yayınları/Akademik Dizi 1, Ankara. 5. WHO Regional Office For Europe. LEMON Learning Materials on Nursing. Copenhagen: WHO, 1995: 4-24. 6. Ulusoy M.F. Hemşirelikte Kalite, Standart ve Yöntem Geliştirme. Klinik Bilimler ve Doktor. Cilt:4, Sayı:5, 1998; s:702-706. 7. Yıldırım C. (1996) Matematiksel düşünme. 2. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul. 8. Yıldırım C. (2000) Bilim Felsefesi. 7. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul. Yıldırım C. (2003) Bilim Tarihi, 8. Basım, Remzi kitabevi, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Bilimsel yöntemi kavrayabilme, |
ÖÇ02 | 2. Standart geliştirme sürecini kavrayabilme, |
ÖÇ03 | 3. Yöntem/teknik geliştirmede bilimsel yöntemin öneminin farkına varma, |
ÖÇ04 | 4. Hemşireliğin meslekleşme sürecinde yöntem/teknik geliştirmenin öneminin farkına varma, |
ÖÇ05 | 5. Hemşirelikte yeni yöntem/teknik geliştirmek için sorumluluk duyma, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Desin ve kaynakların tanıtımı | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel Kavramların İncelenmesi (Bilim ve Yöntem) | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Temel Kavramların İncelenmesi (Teknik ve Standart) | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimin Tarihsel Gelişim Süreci | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Düşünme Yöntemi | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Teknoloji Kavramı ve Teknolojinin Evrim Süreci | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hemşirelikte Standart Geliştirme | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Derste işlenen tüm konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Hemşirelikte Yöntem Geliştirme-1 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hemşirelikte Yöntem Geliştirme-2 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması-1 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması-2 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması-3 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Uygulanması-4 | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Tasarlanan Teknik ve Yöntemin Sunumu | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste işlenen tüm konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste işlenen tüm konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |